W dzisiejszym teście z wiedzy transportowej zmierzymy się z tematyką poświęconą informacją, jakie zapisywane są w tachografie cyfrowym w kontekście prędkości poruszania się pojazdu, które zapisują się na pliku cyfrowym pobranym z tachografu. Nie ma obowiązku pobierania danych związanych z prędkością, aby plik, który pobierzemy miał poprawny podpis cyfrowy, a więc mógł być uważany za odpowiednio uzyskany. Nie mniej jednak bardzo często pobranie danych prędkości okazuje się być niezwykle użyteczne, czy potrzebne. Czy pobierając plik co równe 90 dni jesteś w stanie uzyskać komplet danych dotyczących prędkości z całego tego okresu? A może to tylko niewielki wycinek tych danych? Z jaką częstotliwością zapisują się dane prędkości na pliku cyfrowym? Na poczet powyższych pytań przygotowaliśmy po raz pierwszy, w ramach naszego wielkiego testu wiedzy transportowej, aż 2 pytania z którymi możesz się dzisiaj skonfrontować. Zachęcamy do zweryfikowania swojej wiedzy i zmierzenia się z poniższymi pytaniami i zapoznania z przygotowanym wyjaśnieniem dotyczącym obu pytań.
Pytanie brzmi następująco:
Standardowy plik M pobrany z tachografu cyfrowego z opcją odczytania rekordów dotyczących prędkości pojazdu zawiera minimalnie dane z:
- ostatnich 24 godzin wstecz,
- ostatnich 24 godzin pracy wstecz,
- ostatnich 24 godzin czasu prowadzenia wstecz.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź :
Standardowy plik M pobrany z tachografu cyfrowego z opcją odczytania rekordów dotyczących prędkości pojazdu zawiera minimalnie dane z:
- ostatnich 24 godzin wstecz,
- ostatnich 24 godzin pracy wstecz,
- ostatnich 24 godzin czasu prowadzenia wstecz.
Poprawna odpowiedź to: 3. ostatnich 24 godzin czasu prowadzenia wstecz.
Wyjaśnienie:
Standardowa nazwa pliku pobranego z tachografu cyfrowego zaczyna się od dużej litery M. W dalszej części nazwy pliku jesteśmy w stanie dostrzec informację na temat numeru rejestracyjnego, daty i dokładnej godziny pobrania danych z urządzenia oraz numeru VIN pojazdu. Dane o prędkości z tachografu cyfrowego występują w minimalnym odstępie co 1 sekundę zgodnie z wytycznymi ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych, stąd poprawność odpowiedzi A w pytaniu numer 2. Dodatkowo informacje na temat pobieranego okresu związanego z prędkością znajdziemy w tym samym rozporządzeniu i tym samym punkcie tj. 3.12.7, który brzmi następująco:
Dane szczegółowe dotyczące prędkości:
Urządzenie rejestrujące rejestruje i przechowuje w pamięci danych prędkość chwilową pojazdu wraz z datą i godziną, rejestrowane co sekundę przez okres co najmniej ostatnich 24 godzin, w których pojazd był w ruchu.
Pamiętaj, że dane z tachografu cyfrowego należy pobierać z odpowiednią częstotliwością nieprzekraczającą 90 dni od ostatniego pobrania zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM KOMISJI (UE) NR 581/2010 z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców, które zgodnie z artykułem 3 (punktem 1) stanowi, że:
- Maksymalny okres na wczytanie odpowiednich danych nie przekracza:
- a) 90 dni w przypadku danych z jednostki pojazdowej;
Link do pełnej treści ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych:
https://publications.europa.eu/resource/cellar/708241d6-22d2-11e6-86d0-01aa75ed71a1.0017.03/DOC_1
Link do pełnej treści ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) NR 581/2010 z dnia 1 lipca 2010 r.
w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32010R0581
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej