Dzisiaj w ramach naszego wielkiego testu z wiedzy transportowej skupimy się na przerwach, które kierowca wykonuje. Nie jeden dokument nakazuje kierowcy wykonywać przerwę w określonym czasie pracy lub jazdy. Czy każdą z możliwych przerw kierowca może wykonać w kabinie pojazdu, który prowadzi? Czy może są takie przerwy, które bezapelacyjnie musi spędzić poza kabiną pojazdu, aby uniknąć konsekwencji finansowych? Na tą okazję przygotowaliśmy specjalne pytanie. Sprawdź swoją wiedzę w tym temacie! Dzisiejsze pytanie brzmi następująco:


W pojeździe kierowca nie może spędzić:

  1. przerwy,
  2. odpoczynku co najmniej 45-godzinowego,
  3. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku,
  4. dziennego okresu odpoczynku,
  5. regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.

Znasz poprawną odpowiedź? Sprawdź swój typ (a może typy) poniżej wraz z przygotowanym wyjaśnieniem.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

W pojeździe kierowca nie może spędzić: 

  1. przerwy śniadaniowej,
  2. odpoczynku co najmniej 45-godzinowego,
  3. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku,
  4. dziennego okresu odpoczynku,
  5. regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.

Wyjaśnienie:

Na pięć możliwych odpowiedzi dwie okazały się być poprawne. Omówmy po kolei każdą odpowiedź i wyjaśnimy dlaczego niektóre z powyższych przerw mogą być realizowane w kabinie pojazdu, a inne nie.

Odpowiedź A: przerwa śniadaniowa

Zgodnie z artykułem 134 kodeksu pracy pracownik (kierowca) nabywa prawo do przerwy śniadaniowej wynoszącej 15 minut, gdy suma jego czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin. Nie ma żadnego zapisu w literze prawa, który by mówił, że kierowca na czas tej przerwy musi opuszczać kabinę pojazdu, czy też wykonywać ją w szczególnych, jasno wyznaczonych miejscach. W związku z czym kierowca ma prawo do jej wykonania w kabinie pojazdu.

Odpowiedź B: odpoczynek co najmniej 45-godzinowy

Odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin jest uznawany za regularny odpoczynek tygodniowy zgodnie z artykułem 4 ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, którego podpunkt h brzmi następująco:

„regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin

20 grudnia 2017 roku pojawił się wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w którym można przeczytać, że:

Mając na względzie powyższe rozważania, należy na pierwsze przedstawione Trybunałowi pytanie udzielić odpowiedzi, że wykładni art. 8 ust. 6 i 8 rozporządzenia nr 561/2006 należy dokonywać w taki sposób, że kierowca nie może spędzać w pojeździe regularnych tygodniowych okresów odpoczynku, do których odnosi się art. 8 ust. 6.

Wysokość kary na wykonanie odpoczynku regularnego tygodniowego w kabinie pojazdów może okazać się oszałamiająca w zależności od kraju, w którym nasz kierowca dopuści się takiego naruszenia. Według polskich przepisów, a dokładnie według ustawy o transporcie drogowym za takie wykroczenie, zgodnie z załącznikiem 1, kierowca otrzyma karę 50 zł

5.7. Wykorzystywanie w pojeździe lub w miejscu zakwaterowania nie wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną regularnego tygodniowego okresu odpoczynku lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego ponad 45 godzin

wykorzystywanego jako rekompensata za skrócone tygodniowe okresy – 50 złotych kary

Taka sama kara, bo również 50 zł, grozi firmie transportowej w myśl poniższego punktu załącznika nr 3 ustawy o transporcie drogowym:

5.10a. Dopuszczenie do wykorzystywania przez kierowcę w pojeździe lub w miejscu zakwaterowania nie wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną regularnego tygodniowego okresu odpoczynku lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego ponad 45 godzin wykorzystywanego jako rekompensata za skrócone tygodniowe okresy odpoczynku – 50 złotych kary

Mandatem w kwocie 50 złotych zostanie także ukarany zarządzający w myśl załącznika nr 4 ustawy o transporcie drogowym:

14a. Organizacja pracy umożliwiająca wykorzystanie przez kierowcę regularnego tygodniowego okresu odpoczynku lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego ponad 45 godzin wykorzystywanego jako rekompensata za skrócone tygodniowe okresy odpoczynku w miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną – 50 złotych kary

Niestety tak niskich kar za powyższe naruszenie nie możemy spodziewać się w innych krajach. Niestety poza Polską kary za wykonywanie odpoczynku tygodniowego w kabinie pojazdu sięgają tysięcy złotych! Należy zatem organizować pracę w taki sposób, aby kierowcy nie robili odpoczynków tygodniowych w kabinach swoich pojazdów.

Odpowiedź C i D: skrócony tygodniowy okres odpoczynku i dzienny okres odpoczynku

Żaden przepis nie zabrania wykonywania odpoczynku tygodniowego skróconego oraz odpoczynku dziennego skróconego w kabinie pojazdu, zatem oba te odpoczynki są możliwe do wykonania w kabinie pojazdu bez konsekwencji finansowych.

Odpowiedź E: regularny tygodniowy okres odpoczynku

Regularny tygodniowy okres odpoczynku to nic innego jak nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin, zatem jest to odpowiedź tożsama do tej zawartej w odpowiedzi B.

Link do ustawy o transporcie drogowym:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011251371/U/D20011371Lj.pdf

Link do pełnej treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:62016CJ0102

Link do treści artykułu 134 kodeksu pracy:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-pracy-16789274/art-134

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej