Powstawanie nadgodzin u zatrudnionych kierowców niejednokrotnie przysparza spore problemy podczas tworzenia ewidencji czasu pracy oraz listy płac. Niejednokrotnie trafiają do nas klienci pracujący na programie Tachospeed Expert i pytający: “dlaczego mój kierowca ma 4 nadgodziny 100% w miesiącu z normą godzin wynoszącą 168 godzin, skoro przepracował łącznie tylko 170 godzin?”. Tego typu pytania wynikają niestety z nieodpowiedniej wiedzy na temat powstawania nadgodzin dobowych u kierowców. Z tej okazji postanowiliśmy sprawdzić Twoją wiedzę z zakresu nadgodzin.

Dzisiejsze pytanie brzmi następująco:

Pracą w godzinach nadliczbowych jest praca:

  1. jedynie powyżej tygodniowej normy czasu pracy
  2. jedynie powyżej 8-godzinnej dobowej normy czasu pracy,
  3. zarówno powyżej dobowej, jak również tygodniowej normy czasu pracy,
  4. w porze nocnej,
  5. w sobotę.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Pracą w godzinach nadliczbowych jest praca:

  1. jedynie powyżej tygodniowej normy czasu pracy,
  2. jedynie powyżej 8-godzinnej dobowej normy czasu pracy,
  3. zarówno powyżej dobowej, jak również tygodniowej normy czasu pracy,
  4. w porze nocnej,
  5. w sobotę.

Wyjaśnienie:

Tylko jedna odpowiedź z pięciu dostępnych okazała się być prawidłowa. Wszelkie informację na temat pracy w godzinach nadliczbowych znajdują się w artykule 151 kodeksu pracy. Możemy w nim odnaleźć między innymi takie zapisy:

Praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych

i dalej:

Strony ustalają w umowie o pracę dopuszczalną liczbę godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, których przekroczenie uprawnia pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku do wynagrodzenia, o którym mowa w art. 151 (1) § 1.

oraz:

Dodatek w wysokości określonej w § 1 pkt 1 przysługuje także za każdą godzinę pracy nadliczbowej z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, chyba że przekroczenie tej normy nastąpiło w wyniku pracy w godzinach nadliczbowych, za które pracownikowi przysługuje prawo do dodatku w wysokości określonej w § 1.

Zgodnie z powyższym ani odpowiedz A, ani odpowiedz B nie mogą zostać uznane za poprawne, gdyż powstawanie nadgodzin dotyczy odpowiedzi zawartych w obu tych punktach, stąd poprawna jest odpowiedź C.

Odpowiedzi D i E są bliskie bycia uznanymi za poprawne, lecz aby je za takie uznać, to musiałyby zostać spełnione pewne warunki. Zgodnie z inną treścią artykułu 151 kodeksu pracy:

Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysokości:

1) 100% wynagrodzenia – za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających:

  1. a) w nocy,

Samo wykonanie pracy w nocy przez kierowcę nie upoważnia go do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia. Co innego, jeżeli kierowca pracowałby powyżej zakładanego planu w tym dniu oraz pracował w nocy. Wtedy ma prawo do dodatkowego wynagrodzenia – nadgodziny 100%. To samo tyczy się pracy w sobotę, gdyby nie udało się kierowcy wyznaczyć innego dnia wolnego od pracy “w roboczym tygodniu”, zważając na fakt, że kierowcy często mają zapisany dzień wolny od pracy ruchomy.

Link do pełnej treści artykułu 151 kodeksu pracy:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-pracy-16789274/dz-6-roz-5

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej