Zdarzyła Ci się kiedykolwiek sytuacja, gdy będąc poza granicami kraju zorientowałeś się, że Twoja karta kierowcy straciła ważność? A może wysłałeś kierowcę do realizacji danego przewozu międzynarodowego i po kilku dniach zdałeś sobie sprawę, że jego karta jest już albo będzie lada dzień po terminie swojej ważności? Co w takiej sytuacji należy zrobić, aby zminimalizować potencjalne konsekwencje? Sprawdź swoją wiedzę w tym temacie i odpowiedz na przygotowanie poniżej pytanie oraz zapoznaj się z umieszczonymi pod nim wyjaśnieniami na temat poprawnych odpowiedzi, aby strzec swój portfel i portfel przedsiębiorstwa przez konsekwencjami.

Treść dzisiejszego pytania jest następująca:

Kierowca, któremu skończyła się ważność karty do tachografu w trakcie wykonywania zadania transportowego powinien: 

 

  1. kontynuować jazdę na nieważnej karcie włożonej do tachografu przez maksymalny okre 15 dni,
  2. kontynuować jazdę bez włożonej karty do tachografu przez maksymalny okres 7 dni,
  3. wyciągnąć kartę z tachografu przed okresem zakończenia ważności i dalej kontynuować powrót bez karty włożonej do tachografu przez okres maksymalnie 14 dni od dnia utraty ważności,
  4. złożyć wniosek w terminie 7 dni od daty utracenia ważności karty,
  5. złożyć wniosek o nową kartę kierowcy w terminie 15 dni od dnia utracenia ważności karty,
  6. zachować potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie duplikatu do celów kontrolnych,
  7. sporządzać codziennie wydruki z tachografu podczas prowadzenia pojazdu bez prawidłowej karty kierowcy,
  8. poinformować pracodawcę, aby przewoźnik w jego imieniu wystąpił o nową kartę kierowcy w terminie 7 dni od utraty ważności karty kierowcy.

Sporo dostępnych odpowiedzi. Bez problemu przyszło Ci wskazać właściwą odpowiedź lub właściwe odpowiedzi? Sprawdź rozwiązanie poniżej wraz z wyjaśnieniem.



POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Kierowca, któremu skończyła się ważność karty do tachografu w trakcie wykonywania zadania transportowego powinien: 

  1. kontynuować jazdę na nieważnej karcie włożonej do tachografu przez maksymalny okre 15 dni,
  2. kontynuować jazdę bez włożonej karty do tachografu przez maksymalny okres 7 dni,
  3. wyciągnąć kartę z tachografu przed okresem zakończenia ważności i dalej kontynuować powrót bez karty włożonej do tachografu przez okres maksymalnie 14 dni od dnia utraty ważności,
  4. złożyć wniosek w terminie 7 dni od daty utracenia ważności karty,
  5. złożyć wniosek o nową kartę kierowcy w terminie 15 dni od dnia utracenia ważności karty,
  6. zachować potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie duplikatu do celów kontrolnych,
  7. sporządzać codziennie wydruki z tachografu podczas prowadzenia pojazdu bez prawidłowej karty kierowcy,
  8. poinformować pracodawcę, aby przewoźnik w jego imieniu wystąpił o nową kartę kierowcy w terminie 7 dni od utraty ważności karty kierowcy.

Wyjaśnienie:

Poprawne odpowiedzi to: D, F i G.

Zgodnie z artykułem 27 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego:

  1. Kierowca może posiadać nie więcej niż jedną ważną kartę kierowcy i jest uprawniony do posługiwania się jedynie jego własną imienną kartą kierowcy. Kierowca nie może posługiwać się kartą uszkodzoną lub kartą, której okres ważności upłynął.

Dodatkowo zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85:

 

Gdy karta kierowcy ulegnie uszkodzeniu, jest niesprawna lub nie jest w posiadaniu kierowcy, kierowca: 

  1. a) na początku trasy drukuje dane prowadzonego przez siebie pojazdu i wpisuje na tym wydruku:
  2. i) dane umożliwiające identyfikację kierowcy (nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy kierowcy), wraz z podpisem;
  3. ii) okresy, o których mowa w ust. 3 tiret drugie lit. b), c) i d);
  4. b) na końcu trasy drukuje on informacje odnoszące się do okresów zarejestrowanych przez urządzenie rejestrujące, zapisuje wszystkie okresy innej pracy, dyspozycyjności i odpoczynku od chwili sporządzenia wydruku na początku trasy, które nie zostały zarejestrowane przez tachograf oraz zaznacza na tym dokumencie dane umożliwiające identyfikację kierowcy (nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy kierowcy), wraz z jego podpisem.”,

Konsekwencje wynikające z prowadzenia pojazdu bez ważnej karty kierowcy są wysokie, bowiem zgodnie z taryfikatorami zawartymi w ustawie o transporcie drogowym mowa tutaj o karze 500 zł dla kierowcy (punkt 7.5 załącznika 1), 2000 zł dla przedsiębiorstwa (punkt 6.3 załącznika 3) i 500 zł dla zarządzającego (punkt 4.5 załącznika 4), co daje łącznie 3000 zł kary dla wszystkich stron! Dodatkowo należy pamiętać o tym, że według powyższych taryfikatorów dla przedsiębiorstwa i zarządzającego są to kary NN,  a więc klasyfikowane jako najpoważniejsze naruszenia.

Wniosek o nową kartę kierowcy (duplikat) może zgłosić jedynie sam kierowcą przez stronę Info-Car. Informacje dotyczące wyrabiania karty kierowcy z PWPW (Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych) znajdziesz klikając w link poniżej:

https://info-car.pl/new/tachograf

Link do pełnej treści ustawy o transporcie drogowym:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011251371/U/D20011371Lj.pdf

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561

Link do pełnej treści rozporządzenia 165/2014:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/rozporzadzenie-165-2014-w-sprawie-tachografow-stosowanych-w-transporcie-68405153

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej