W dzisiejszym quizie sprawdzamy wiedzę dotyczącą normy czasu pracy kierowców. Niejeden dokument określa dyrektywy czasowe dla kierowcy. Jedne stanowią wytyczne dla czasu prowadzenia, a jeszcze inne dotyczyć będą maksymalnego czasu pracy. Czy oby na pewno, wiesz wystarczająco dużo na ich temat? Z tej okazji przygotowaliśmy dla Ciebie pytanie sprawdzające Twoją wiedzę. Gotów do kolejnego wyzwania?
Pytanie na dziś jest następujące:
Ile godzin pracy i ile kilometrów nie może maksymalnie przekroczyć w przeciągu kolejnych 2 tygodni zatrudniony na pełny etat kierowca ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej do 7,5 tony?
- 90 godzin czasu pracy,
- 120 godzin czasu pracy,
- 90 godzin czasu prowadzenia,
- średnio 40 godzin czasu prowadzenia,
- średnio 48 godzin czasu pracy w przeliczeniu na okres rozliczeniowy,
- średnio 45 godzin czasu prowadzenia,
- 56 godzin czasu prowadzenia,
- 92 godzin czasu prowadzenia przy powrocie do bazy lub zamieszkania przy jednoczesnym zachowaniu dodatkowej 30-minutowej przerwy przed 2-godzinowym wydłużeniem,
- 7200 samodzielnie przejechanych kilometrów,
- 4480 samodzielnie przejechanych kilometrów.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Ile godzin pracy i ile kilometrów nie może maksymalnie przekroczyć w przeciągu kolejnych 2 tygodni zatrudniony na pełny etat kierowca ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej do 7,5 tony?
2. 120 godzin czasu pracy,
3. 90 godzin czasu prowadzenia,
5. średnio 48 godzin czasu pracy w przeliczeniu na okres rozliczeniowy,
6. średnio 45 godzin czasu prowadzenia,
9. 7200 samodzielnie przejechanych kilometrów,
Wyjaśnienie:
Połowa z dostępnych odpowiedzi okazała się być poprawna, a więc 5 odpowiedzi było prawdziwych i 5 nieprawdziwych. Zważywszy na dużą liczbę dostępnych odpowiedzi wyjaśnienie słuszności tych poprawnych, podzielimy na pewne grupy.
Odpowiedź 1, 2 i 4:
Te odpowiedzi dotyczą godzin związanych z czasem pracy, a wytyczne w tym temacie znajdziemy w artykule 12 k ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, którego punkt 1 i 2 brzmią następująco:
- Tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
- Tygodniowy czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być przedłużony do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
W związku z powyższym w ciągu 2 kolejnych tygodni, o których mowa w treści pytania, kierowca może pracować 120 godzin (60 godzin * 2) oraz średnio tygodniowo 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym (maksymalnie 4-miesięcznym).
Odpowiedzi 3, 6, 7 i 8:
Powyższe odpowiedzi dotyczą czasu prowadzenia pojazdu. Wytyczne w tym temacie znajdziemy w ROZPORZĄDZENIU (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, którego punkt 2 i 3 artykułu 6 brzmią:
- Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 56 godzin i nie może skutkować przekroczeniem maksymalnego tygodniowego czasu pracy ustalonego w dyrektywie 2002/15/WE.
- Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin.
W związku z tym nie ma wątpliwości co do 2-tygodniowego maksymalnego czasu prowadzenia (90 godzin) zawartego w odpowiedzi 3 i średnio tygodniowego czasu prowadzenia (45 godzin) zawartego w odpowiedzi 6, gdyż 90/2=45.
Odpowiedzi 7 i 8 są podchwytliwe, gdyż w treści pytania zostało zawarte sformułowanie: „nie może przekroczyć”, a w tych odpowiedziach w związku z treścią artykułu 12 rozporządzenia 561 takie działania są jak najbardziej dopuszczalne w uzasadnionych przypadkach.
Odpowiedzi 9 oraz 10:
Jak już ustaliliśmy wcześniej przy wyjaśnianiu maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia, kierowca może w tym czasie prowadzić pojazd przez maksymalnie 90 godzin. Polskie przepisy pozwalają na poruszanie się samochodom ciężarowym z maksymalną prędkością 80 km/h (drogi ekspresowe i autostrady). W związku z tym mnożąc 90*80 otrzymujemy wartość 7200 km, jakie kierowca maksymalnie samodzielnie pokona w ciągu 2 tygodni pracy.
Link do pełnej treści ustawy o czasie pracy kierowców:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf
Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561
Jeżeli nie znałeś odpowiedzi na pytanie, może to dobry pomysł, aby skorzystać z naszego szkolenia? Chcesz lepiej zrozumieć przepisy dotyczące czasu pracy kierowcy? Zapisz się na nasze szkolenie i zdobądź praktyczną wiedzę od ekspertów! Czas pracy kierowcy – szkolenia dla firm transportowych 2025
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej