Ewidencja czasu pracy kierowcy to kluczowy element prawidłowej organizacji pracy w firmach transportowych. Ma bezpośredni wpływ na wynik finansowy przedsiębiorstwa – zarówno pozytywny, dzięki poprawnie wykonanym zleceniom, jak i negatywny, w przypadku naruszeń skutkujących mandatami. Dlatego tak istotne jest rozróżnienie nie tylko doby kalendarzowej, ale także doby pracowniczej, by poprawnie przypisywać aktywności kierowcy do odpowiednich dni. Jak dobrze znasz te zasady? Czy potrafisz właściwie przyporządkować zarejestrowane działania kierowcy? Sprawdź swoją wiedzę w naszym quizie!
Pytanie na dziś jest następujące:
Po prawidłowym odpoczynku tygodniowym kierowca rozpoczyna pracę o 22:00 w poniedziałek, prowadząc pojazd przez 2 godziny do 24:00, z przerwą 30-minutową od północy do godziny 00:30, a potem wykonując pracę inną przez kolejne 6 godzin. Po zakończeniu pracy we wtorek rozpoczyna kolejny odpoczynek tygodniowy. W jaki sposób jego aktywności zostaną przedstawione na ewidencji czasu pracy?
- PONIEDZIAŁEK — czas pracy 2:00, dyżur 0:00; WTOREK — czas pracy 6:00, dyżur 0:30;
- PONIEDZIAŁEK — czas pracy 8:00, dyżur 0:30; WTOREK — czas pracy 0:00, dyżur 0:00;
- PONIEDZIAŁEK — czas pracy 2:00, dyżur 0:00; WTOREK — czas pracy 6:00, dyżur 0:15;
- PONIEDZIAŁEK — czas pracy 2:00, dyżur 0:00; WTOREK — czas pracy 6:15, dyżur 0:15;
- PONIEDZIAŁEK — czas pracy 8:15, dyżur 0:15; WTOREK — czas pracy 0:00, dyżur 0:00;
- PONIEDZIAŁEK — czas pracy 2:00, dyżur 0:00; WTOREK — czas pracy 6:00, dyżur 0:00;
- PONIEDZIAŁEK — czas pracy 8:00, dyżur 0:00; WTOREK — czas pracy 0:00, dyżur 0:00;
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Po prawidłowym odpoczynku tygodniowym kierowca rozpoczyna pracę o 22:00 w poniedziałek, prowadząc pojazd przez 2 godziny do 24:00, z przerwą 30-minutową od północy do godziny 00:30, a potem wykonując pracę inną przez kolejne 6 godzin. Po zakończeniu pracy we wtorek rozpoczyna kolejny odpoczynek tygodniowy. W jaki sposób jego aktywności zostaną przedstawione na ewidencji czasu pracy?
5. PONIEDZIAŁEK — czas pracy 8:15, dyżur 0:15; WTOREK — czas pracy 0:00, dyżur 0:00;
Wyjaśnienie:
Poprawną odpowiedzią jest odpowiedź E. Wynika to z definicji doby pracowniczej, która towarzyszy kierowcom. Jej definicję znajdziemy w artykule 128 kodeksu pracy. Brzmi ona następująco:
Do celów rozliczania czasu pracy pracownika:
1) przez dobę — należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której pracownik rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy;
Zestawiając powyższą definicję z opisywanym w pytaniu przykładem, skoro kierowca rozpoczął pracę o godzinie 22:00, to wszystkie jego aktywności, które powstaną w ciągu kolejnych 24 godzin, a więc do godziny 22:00 we wtorek, zostaną przypisane do poniedziałku. Nasz kierowca w tym czasie wykonał 2 godziny jazdy (prowadzenia pojazdu) i 6 godzin pracy innej, co daje w sumie już 8 godzin pracy. Dlaczego zatem w poprawnej odpowiedzi mowa o 8 godzinach i 15 minutach? Skąd te 15 minut? Kierowca pomiędzy wyżej opisywanymi aktywnościami miał 30 minut przerwy. Wykonując pracę przez 8 godzin, zyskał prawo do przerwy śniadaniowej, której podstawa prawna zapisana została w artykule 134 kodeksu pracy, w którym to zapisano m.in.:
- 1. Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika:
1) wynosi co najmniej 6 godzin — pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut;
Przerwy, o których mowa w § 1, wlicza się do czasu pracy.
Zgodnie z powyższym z 30 minut jego przerwy 15 minut zostało potraktowane jako przerwa śniadaniowa i zaliczone do sumy czasu pracy, co dało łącznie 8 godzin i 15 minut pracy.
Pozostało nam do rozwiązania 15 minut pozostałej przerwy. Co z nią zrobić? Jak ją potraktować? Z pomocą przychodzi nam tutaj ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców. W artykule 13 powyższej ustawy wyczytamy m.in., że:
- Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut (…). 2. Przerwy, o których mowa w ust. 1, ulegają skróceniu o przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin
Dodatkowo w artykule 9 (punkcie 2) znajdziemy ostateczną odpowiedź na temat tego, co zrobić z przerwą z artykułu 13:
- Do czasu dyżuru zalicza się przerwy przeznaczone na odpoczynek, o których mowa w art. 13.
W ten oto sposób z 2 godzin jazdy, 30 min przerwy i 6 godzin pracy innej powstało 8 godzin i 15 minut pracy, wraz z 15 minutami dyżuru przypisanego do poniedziałku.
Link do pełnej treści artykułu 128 kodeksu pracy:
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-pracy-16789274/art-128
Link do pełnej treści artykułu 134 kodeksu pracy:
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-pracy-16789274/art-134
Link do pełnej treści ustawy o czasie pracy kierowców:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf
Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej