Organizacja czasu pracy kierowcy w kontekście przepraw promowych wciąż rodzi wiele wątpliwości – zwłaszcza w świetle przepisów wprowadzonych przez Pakiet Mobilności. Nowe regulacje, choć oferują dodatkowe możliwości, nierzadko komplikują praktyczne zastosowanie zasad dotyczących odpoczynków i przerw.
Jak dobrze znasz aktualne przepisy i umiesz je zastosować w rzeczywistych sytuacjach? Sprawdź swoją wiedzę, rozwiązując poniższy przypadek.

Pytanie na dziś jest następujące:

Kierowca rozpoczął pracę o 7:00. O 21:00 dojechał do portu i od 21:30 przez 30 minut wjeżdżał na prom. Przeprawa promowa trwała 6 godzin. Zjazd z promu trwał kolejne 30 minut. O której godzinie kierowca może najwcześniej ruszyć, aby nie popełnić żadnego wykroczenia?

  1. 4:30,
  2. 7:00,
  3. 8:00,
  4. niezależnie od godziny rozpoczęcia prowadzenia pojazdu kierowca popełnia wykroczenie.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Kierowca rozpoczął pracę o 7:00. O 21:00 dojechał do portu i od 21:30 przez 30 minut wjeżdżał na prom. Przeprawa promowa trwała 6 godzin. Zjazd z promu trwał kolejne 30 minut. O której godzinie kierowca może najwcześniej ruszyć, aby nie popełnić żadnego wykroczenia?

 

4. niezależnie od godziny rozpoczęcia prowadzenia pojazdu kierowca popełnia wykroczenie

 

Wyjaśnienie:

Od rozpoczęcia pracy o godzinie 7:00 do godziny, w której kierowca dotarł do portu (21:00), minęło 14 godzin. Po 30-minutowym postoju przyszedł czas na wjazd na prom (21:30). Oznacza to, że od godziny 21:00 liczony jest kierowcy odpoczynek z wykorzystaniem przeprawy promowej, ponieważ wjazd i zjazd z promu trwał równe 60 minut, czyli zgodnie z artykułem 9 rozporządzenia 561:

W drodze odstępstwa od art. 8, w przypadku gdy kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem i wykorzystuje regularny dzienny okres odpoczynku, lub skrócony tygodniowy okres odpoczynku, okres ten można przerwać nie więcej niż dwukrotnie innymi czynnościami trwającymi łącznie nie dłużej niż godzinę.

 

Zgodnie z powyższym kierowca wykorzysta odpoczynek regularny dzienny 11-godzinny z wykorzystaniem promu. 

30 minut odpoczynku, zanim kierowca wjechał na prom i 6 godzin przeprawy promowej daje nam łącznie 6,5 godziny odpoczynku. Do odpoczynku wymaganego potrzeba jeszcze 4,5 godziny. Oznacza to, że kierowca najwcześniej może ruszyć o godzinie 8:30. W związku, z czym każda z odpowiedzi A, B i C jest nieprawidłowa.

 

Kierowca zjechał z promu o godzinie 4:00, oznacza to, że od jego rozpoczęcia pracy do zjazdu z promu minęło już 21 godzin. W takim przypadku niemożliwe jest dalsze kontynuowanie jazdy z powodu braku odpoczynku dziennego w kolejnych 24-godzinach od rozpoczęcia pracy!

 

Zgodnie z artykułem 8 rozporządzenia 561:

  1. W każdym 24-godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku.

 

Link do pełnej treści rozporządzenia 561:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/rozporzadzenie-561-2006-w-sprawie-harmonizacji-niektorych-przepisow-67599725

 

Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej