Dzienny czas prowadzenia to jeden z kluczowych elementów regulujących czas pracy kierowców w transporcie drogowym. Jego prawidłowe zrozumienie ma bezpośredni wpływ na legalność i bezpieczeństwo realizowanych przewozów. Różnorodność przepisów dotyczących czasu jazdy, przerw oraz odpoczynków sprawia jednak, że osoby rozpoczynające pracę w branży często napotykają trudności w ich interpretacji. W ramach naszego cotygodniowego wielkiego testu wiedzy zapraszamy do sprawdzenia swojej znajomości przepisów – tym razem skupiamy się właśnie na dziennym czasie prowadzenia.

Pytanie na dziś jest następujące:

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej opisuje dzienny czas prowadzenia?

  1. jest zawsze krótszy niż doba pracownicza,
  2. jest zawsze dłuższy niż doba pracownicza,
  3. jest zawsze krótszy niż doba kalendarzowa,
  4. jest zawsze dłuższy niż doba kalendarzowa,
  5. to łączny czas prowadzenia pomiędzy prawidłowymi przerwami,
  6. jest tym samym co doba pracownicza,
  7. nie może trwać krócej niż 1 minutę w przypadku pojazdu z tachografem cyfrowym,
  8. jest tym samym co doba kalendarzowa,
  9. to tzw. okres kontrolny, w którym kierowca powinien zarejestrować dzienny odpoczynek,
  10. to tzw. cykl prowadzenia,
  11. zawsze rozpoczyna się w tym samym momencie co doba pracownicza,
  12. zawsze rozpoczyna się w tym samym momencie co okres kontrolny, w którym kierowca zarejestruje pierwszą minutę pracy.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej opisuje dzienny czas prowadzenia?

 

7. nie może trwać krócej niż 1 minutę w przypadku pojazdu z tachografem cyfrowym

12. zawsze rozpoczyna się w tym samym momencie co okres kontrolny, w którym kierowca zarejestruje pierwszą minutę pracy

 

Wyjaśnienie:

Zacznijmy od rozróżnienia doby pracowniczej, dziennego czasu prowadzenia i doby kalendarzowej. Definicja doby pracowniczej znajduje się w artykule 128 kodeksu pracy, którego treść brzmi następująco::

  • 3. Do celów rozliczania czasu pracy pracownika:

1) przez dobę – należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której pracownik rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy;

 

Zgodnie z artykułem 4 rozporządzenia 561 definicją dziennego czasu prowadzenia pojazdu jest:

 

  1. k) „dzienny czas prowadzenia pojazdu” oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku;

 

Na koniec definicja doby kalendarzowej:

Doba kalendarzowa rozpoczyna się o godz. 0:00 i kończy o godzinie 23:59.

 

W związku, z czym jeżeli kierowca rozpocznie pracę o godzinie 8:00 w poniedziałek, to jego doba pracownicza trwa do godziny 8:00 we wtorek. Natomiast dzienny czas prowadzenia będzie uzależniony od godziny, w której kierowca zakończy pracę w poniedziałek z uwzględnieniem odpowiedniego odpoczynku dziennego (lub tygodniowego). Gdyby kierowca zakończył pracę o godzinie 17:00 i skorzystał ze skróconego odpoczynku dziennego 9-godzinnego, wtedy jego dzienny czas prowadzenia trwa od godziny 8:00 w poniedziałek do godziny 6:00 we wtorek. Co za tym idzie, są to dwa różne okresy czasowe. Doba kalendarzowa jest niezmienna i trwa zawsze od 0:00 do 23:59.

 

Nie można zatem powiedzieć, że dzienny czas prowadzenia nie może być zawsze dłuższy, bądź krótszy względem zarówno doby kalendarzowej lub doby pracowniczej, stąd nieprawidłowość względem odpowiedzi: 1, 2, 3, 4, 6 oraz 8. Reszta odpowiedzi wynika z definicji doby kalendarzowej, doby pracowniczej jak i dziennego czasu prowadzenia.

 

Tachograf każdą aktywność rejestruje w ciągu 1 minuty. Jeżeli w danej minucie zostało zarejestrowane 27 sekund przerwy (łóżko) i 33 sekundy pracy innej (młotki), to dla tej danej minuty zostanie zarejestrowana praca inna (młotki), gdyż jest jej więcej w danej minucie. Dlatego odpowiedź 7 jest poprawna.

 

Link do pełnej treści rozporządzenia 561:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/rozporzadzenie-561-2006-w-sprawie-harmonizacji-niektorych-przepisow-67599725

 

Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej