Dzienny czas prowadzenia to jeden z kluczowych elementów regulujących czas pracy kierowców w transporcie drogowym. Jego prawidłowe zrozumienie ma bezpośredni wpływ na legalność i bezpieczeństwo realizowanych przewozów. Różnorodność przepisów dotyczących czasu jazdy, przerw oraz odpoczynków sprawia jednak, że osoby rozpoczynające pracę w branży często napotykają trudności w ich interpretacji. W ramach naszego cotygodniowego wielkiego testu wiedzy zapraszamy do sprawdzenia swojej znajomości przepisów – tym razem skupiamy się właśnie na dziennym czasie prowadzenia.
Pytanie na dziś jest następujące:
Które z poniższych stwierdzeń najlepiej opisuje dzienny czas prowadzenia?
- jest zawsze krótszy niż doba pracownicza,
- jest zawsze dłuższy niż doba pracownicza,
- jest zawsze krótszy niż doba kalendarzowa,
- jest zawsze dłuższy niż doba kalendarzowa,
- to łączny czas prowadzenia pomiędzy prawidłowymi przerwami,
- jest tym samym co doba pracownicza,
- nie może trwać krócej niż 1 minutę w przypadku pojazdu z tachografem cyfrowym,
- jest tym samym co doba kalendarzowa,
- to tzw. okres kontrolny, w którym kierowca powinien zarejestrować dzienny odpoczynek,
- to tzw. cykl prowadzenia,
- zawsze rozpoczyna się w tym samym momencie co doba pracownicza,
- zawsze rozpoczyna się w tym samym momencie co okres kontrolny, w którym kierowca zarejestruje pierwszą minutę pracy.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Które z poniższych stwierdzeń najlepiej opisuje dzienny czas prowadzenia?
7. nie może trwać krócej niż 1 minutę w przypadku pojazdu z tachografem cyfrowym
12. zawsze rozpoczyna się w tym samym momencie co okres kontrolny, w którym kierowca zarejestruje pierwszą minutę pracy
Wyjaśnienie:
Zacznijmy od rozróżnienia doby pracowniczej, dziennego czasu prowadzenia i doby kalendarzowej. Definicja doby pracowniczej znajduje się w artykule 128 kodeksu pracy, którego treść brzmi następująco::
- 3. Do celów rozliczania czasu pracy pracownika:
1) przez dobę – należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której pracownik rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy;
Zgodnie z artykułem 4 rozporządzenia 561 definicją dziennego czasu prowadzenia pojazdu jest:
- k) „dzienny czas prowadzenia pojazdu” oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku;
Na koniec definicja doby kalendarzowej:
Doba kalendarzowa rozpoczyna się o godz. 0:00 i kończy o godzinie 23:59.
W związku, z czym jeżeli kierowca rozpocznie pracę o godzinie 8:00 w poniedziałek, to jego doba pracownicza trwa do godziny 8:00 we wtorek. Natomiast dzienny czas prowadzenia będzie uzależniony od godziny, w której kierowca zakończy pracę w poniedziałek z uwzględnieniem odpowiedniego odpoczynku dziennego (lub tygodniowego). Gdyby kierowca zakończył pracę o godzinie 17:00 i skorzystał ze skróconego odpoczynku dziennego 9-godzinnego, wtedy jego dzienny czas prowadzenia trwa od godziny 8:00 w poniedziałek do godziny 6:00 we wtorek. Co za tym idzie, są to dwa różne okresy czasowe. Doba kalendarzowa jest niezmienna i trwa zawsze od 0:00 do 23:59.
Nie można zatem powiedzieć, że dzienny czas prowadzenia nie może być zawsze dłuższy, bądź krótszy względem zarówno doby kalendarzowej lub doby pracowniczej, stąd nieprawidłowość względem odpowiedzi: 1, 2, 3, 4, 6 oraz 8. Reszta odpowiedzi wynika z definicji doby kalendarzowej, doby pracowniczej jak i dziennego czasu prowadzenia.
Tachograf każdą aktywność rejestruje w ciągu 1 minuty. Jeżeli w danej minucie zostało zarejestrowane 27 sekund przerwy (łóżko) i 33 sekundy pracy innej (młotki), to dla tej danej minuty zostanie zarejestrowana praca inna (młotki), gdyż jest jej więcej w danej minucie. Dlatego odpowiedź 7 jest poprawna.
Link do pełnej treści rozporządzenia 561:
Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej