Kalibracja tachografu po wymianie opon to temat, który wciąż budzi wiele pytań wśród właścicieli firm transportowych. Wymiana ogumienia to przecież rutynowa czynność – wykonywana co najmniej dwa razy w roku, przy zmianie sezonu. Ale czy każda taka zmiana oznacza konieczność wizyty w autoryzowanym warsztacie i ponownej kalibracji tachografu? A może obowiązek ten dotyczy tylko sytuacji, gdy zmienia się rozmiar opon lub obwód toczny? W tym materiale, przygotowanym w ramach naszego wielkiego testu wiedzy, wyjaśniamy krok po kroku, kiedy kalibracja tachografu po wymianie opon jest obowiązkowa?

Pytanie na dziś jest następujące:

Czy przy zmianie ogumienia należy kalibrować tachograf?

  1. tak,
  2. nie,
  3. tak, ale tylko pod warunkiem zmiany rozmiaru opon.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Czy przy zmianie ogumienia należy kalibrować tachograf?

1. tak

 

Wyjaśnienie:

Jedyną prawidłową odpowiedzią jest odpowiedź pierwsza. Zgodnie z rozporządzeniem 165/2014:

 

Artykuł 23. Przeglądy tachografów.

  1. Tachografy poddaje się regularnym przeglądom wykonywanym przez zatwierdzone warsztaty. Przeglądy te przeprowadza się przynajmniej raz na dwa lata.
  2. Zakres przeglądów, o których mowa w ust. 1, obejmuje co najmniej sprawdzenie:

– czy tachograf jest właściwie zainstalowany i czy jest odpowiedni dla danego pojazdu,

– czy tachograf działa prawidłowo,

– czy tachograf jest opatrzony znakiem homologacji typu,

– czy zamocowana jest tabliczka instalacyjna,

– czy wszystkie plomby są nienaruszone i spełniają swoją funkcję,

– czy do tachografu nie są podłączone urządzenia manipulacyjne lub, czy nie ma śladów użytkowania takich urządzeń,

rozmiaru opon i faktycznego obwodu tocznego opon.

 

Ponadto w rozporządzeniu 799/2016 czytamy:

Przeglądy okresowe urządzeń zainstalowanych w pojazdach przeprowadza się po każdej naprawie urządzenia lub po jakiejkolwiek zmianie współczynnika charakterystycznego pojazdu lub obwodu tocznego opon, lub gdy czas UTC urządzenia różni się od czasu UTC o więcej niż 5 minut, lub przy zmianie numeru VRN i przynajmniej raz w okresie dwóch lat (24 miesięcy) od ostatniej kontroli.

 

Przeglądy te obejmują następujące kontrole:

– rozmiaru opon i faktycznego obwodu tocznego opon,

 

Link do pełnej treści rozporządzenia 799/2016:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/rozporzadzenie-wykonawcze-2016-799-w-sprawie-wykonania-rozporzadzenia-68642846

 

Link do pełnej treści rozporządzenia 165/2014:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/rozporzadzenie-165-2014-w-sprawie-tachografow-stosowanych-w-transporcie-68405153

 

Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

A jeśli chcesz jeszcze lepiej przygotować swoją firmę na niespodziewaną wizytę inspektorów, pobierz nasz darmowy e-book: „Jakie przepisy musisz znać, aby uniknąć problemów podczas kontroli PIP”.

Zadbaj o bezpieczeństwo kierowców, zgodność z przepisami i spokojny sen właściciela firmy transportowej.

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej