Kalibracja tachografu po wymianie opon to temat, który wciąż budzi wiele pytań wśród właścicieli firm transportowych. Wymiana ogumienia to przecież rutynowa czynność – wykonywana co najmniej dwa razy w roku, przy zmianie sezonu. Ale czy każda taka zmiana oznacza konieczność wizyty w autoryzowanym warsztacie i ponownej kalibracji tachografu? A może obowiązek ten dotyczy tylko sytuacji, gdy zmienia się rozmiar opon lub obwód toczny? W tym materiale, przygotowanym w ramach naszego wielkiego testu wiedzy, wyjaśniamy krok po kroku, kiedy kalibracja tachografu po wymianie opon jest obowiązkowa?
Pytanie na dziś jest następujące:
Czy przy zmianie ogumienia należy kalibrować tachograf?
- tak,
- nie,
- tak, ale tylko pod warunkiem zmiany rozmiaru opon.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Czy przy zmianie ogumienia należy kalibrować tachograf?
1. tak
Wyjaśnienie:
Jedyną prawidłową odpowiedzią jest odpowiedź pierwsza. Zgodnie z rozporządzeniem 165/2014:
Artykuł 23. Przeglądy tachografów.
- Tachografy poddaje się regularnym przeglądom wykonywanym przez zatwierdzone warsztaty. Przeglądy te przeprowadza się przynajmniej raz na dwa lata.
- Zakres przeglądów, o których mowa w ust. 1, obejmuje co najmniej sprawdzenie:
– czy tachograf jest właściwie zainstalowany i czy jest odpowiedni dla danego pojazdu,
– czy tachograf działa prawidłowo,
– czy tachograf jest opatrzony znakiem homologacji typu,
– czy zamocowana jest tabliczka instalacyjna,
– czy wszystkie plomby są nienaruszone i spełniają swoją funkcję,
– czy do tachografu nie są podłączone urządzenia manipulacyjne lub, czy nie ma śladów użytkowania takich urządzeń,
– rozmiaru opon i faktycznego obwodu tocznego opon.
Ponadto w rozporządzeniu 799/2016 czytamy:
Przeglądy okresowe urządzeń zainstalowanych w pojazdach przeprowadza się po każdej naprawie urządzenia lub po jakiejkolwiek zmianie współczynnika charakterystycznego pojazdu lub obwodu tocznego opon, lub gdy czas UTC urządzenia różni się od czasu UTC o więcej niż 5 minut, lub przy zmianie numeru VRN i przynajmniej raz w okresie dwóch lat (24 miesięcy) od ostatniej kontroli.
Przeglądy te obejmują następujące kontrole:
– rozmiaru opon i faktycznego obwodu tocznego opon,
Link do pełnej treści rozporządzenia 799/2016:
Link do pełnej treści rozporządzenia 165/2014:
Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
A jeśli chcesz jeszcze lepiej przygotować swoją firmę na niespodziewaną wizytę inspektorów, pobierz nasz darmowy e-book: „Jakie przepisy musisz znać, aby uniknąć problemów podczas kontroli PIP”.
Zadbaj o bezpieczeństwo kierowców, zgodność z przepisami i spokojny sen właściciela firmy transportowej.
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej