Według starego polskiego przysłowia: “złośliwość rzeczy martwych” nawet tachografy mogą czasem zawodzić i zwyczajnie się psuć. Nie wszystkie powstające zdarzenia i błędy tachografu cyfrowego kierowca jest w stanie wyłapać za pomocą swoich oczu podczas prowadzenia pojazdu. Często dopiero po odczytaniu danych z tachografu cyfrowego i ich dokładniejszej analizie dowiadujemy się, że zostało zapisane niepokojące zjawiska, które zwiemy zdarzeniami oraz błędami. Ilość dostępnych zdarzeń i błędów jest całkiem spora i nie sposób wszystkie z nich zapamiętać znając dokładnie sposób ich powstawania oraz ich późniejszego zapobiegania. Dlatego tym bardziej powinniśmy zwracać uwagę na odpowiednią weryfikację regularnie pobieranych danych cyfrowych, szczególnie tych, które pochodzą z urządzenia rejestrującego jakim jest tachograf cyfrowy.

Z tej okazji, w ramach naszego wielkiego testu z wiedzy transportowej, zapytać Cię, czy wiesz gdzie jest zarejestrowany błąd prowadzenia pojazdu bez prawidłowej karty? Poniżej znajduje się pytanie z tym związane. Jesteś gotów do sprawdzenia swojej wiedzy w tej tematyce?

Dzisiejsze pytanie brzmi następująco:

W przypadku systemu tachografów cyfrowych błąd prowadzenia pojazdu bez prawidłowej karty: 

  1. jest rejestrowany na karcie kierowcy,
  2. jest rejestrowany w pamięci masowej tachografu cyfrowego,
  3. nie jest rejestrowany, jeśli kierowca prowadzi pojazd bez karty przez 10 sekund w danej minucie zegarowej, a przez kolejne 40 sekund wykonuje postój.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

W przypadku systemu tachografów cyfrowych błąd prowadzenia pojazdu bez prawidłowej karty: 

  1. jest rejestrowany na karcie kierowcy,
  2. jest rejestrowany w pamięci masowej tachografu cyfrowego,
  3. nie jest rejestrowany, jeśli kierowca prowadzi pojazd bez karty przez 10 sekund w danej minucie zegarowej, a przez kolejne 40 sekund wykonuje postój.

Wyjaśnienie:

Tym razem dostępnych odpowiedzi było znacznie mniej niż zwykle, bo raptem trzy, ale tylko jedna okazała się być poprawna i była nią odpowiedź B. Informację na temat błędu prowadzenia pojazdu bez prawidłowej karty znajdziemy w ROZPORZĄDZENIU WYKONAWCZYM KOMISJI (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych według którego:

Zdarzenie to uruchamiane jest przez każdą kombinację ważnych kart do tachografów zaznaczoną X w poniższej tabeli, gdy czynność kierowcy zmienia się na PROWADZENIE lub w przypadku zmiany trybu pracy, w czasie gdy czynnością wykonywaną przez kierowcę jest PROWADZENIE.

Zgodnie z powyższym oznacza to prowadzenie pojazdu z włożoną kartą kierowcy, której skończyła się ważność jej stosowania lub, gdy pojazd był prowadzony bez włożonej karty kierowcy. Naruszenie to występuje bardzo często, szczególnie przez swoistego rodzaju nawyki kierowców związane z przestawianiem pojazdu na placu bez włożonej karty lub krótkie podjazdy, które wydają się być nie wychwytywane według kierowcy. Niestety jest zupełnie inaczej i może to prowadzić do niemałych konsekwencji. 

Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym i jej taryfikatorami (załącznikiem 1 – kara dla kierowcy):

7.1. Nierejestrowanie za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie kierowcy

wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi – 2000 zł (bardzo poważne naruszenie)

Link do pełnej treści ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych:

https://publications.europa.eu/resource/cellar/708241d6-22d2-11e6-86d0-01aa75ed71a1.0017.03/DOC_1

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej