Według starego polskiego przysłowia: “złośliwość rzeczy martwych” nawet tachografy mogą czasem zawodzić i zwyczajnie się psuć. Nie wszystkie powstające zdarzenia i błędy tachografu cyfrowego kierowca jest w stanie wyłapać za pomocą swoich oczu podczas prowadzenia pojazdu. Często dopiero po odczytaniu danych z tachografu cyfrowego i ich dokładniejszej analizie dowiadujemy się, że zostało zapisane niepokojące zjawiska, które zwiemy zdarzeniami oraz błędami. Ilość dostępnych zdarzeń i błędów jest całkiem spora i nie sposób wszystkie z nich zapamiętać znając dokładnie sposób ich powstawania oraz ich późniejszego zapobiegania. Dlatego tym bardziej powinniśmy zwracać uwagę na odpowiednią weryfikację regularnie pobieranych danych cyfrowych, szczególnie tych, które pochodzą z urządzenia rejestrującego jakim jest tachograf cyfrowy.
Z tej okazji, w ramach naszego wielkiego testu z wiedzy transportowej, zapytać Cię, czy wiesz gdzie jest zarejestrowany błąd prowadzenia pojazdu bez prawidłowej karty? Poniżej znajduje się pytanie z tym związane. Jesteś gotów do sprawdzenia swojej wiedzy w tej tematyce?
Dzisiejsze pytanie brzmi następująco:
W przypadku systemu tachografów cyfrowych błąd prowadzenia pojazdu bez prawidłowej karty:
- jest rejestrowany na karcie kierowcy,
- jest rejestrowany w pamięci masowej tachografu cyfrowego,
- nie jest rejestrowany, jeśli kierowca prowadzi pojazd bez karty przez 10 sekund w danej minucie zegarowej, a przez kolejne 40 sekund wykonuje postój.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
W przypadku systemu tachografów cyfrowych błąd prowadzenia pojazdu bez prawidłowej karty:
- jest rejestrowany na karcie kierowcy,
- jest rejestrowany w pamięci masowej tachografu cyfrowego,
- nie jest rejestrowany, jeśli kierowca prowadzi pojazd bez karty przez 10 sekund w danej minucie zegarowej, a przez kolejne 40 sekund wykonuje postój.
Wyjaśnienie:
Tym razem dostępnych odpowiedzi było znacznie mniej niż zwykle, bo raptem trzy, ale tylko jedna okazała się być poprawna i była nią odpowiedź B. Informację na temat błędu prowadzenia pojazdu bez prawidłowej karty znajdziemy w ROZPORZĄDZENIU WYKONAWCZYM KOMISJI (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych według którego:
Zdarzenie to uruchamiane jest przez każdą kombinację ważnych kart do tachografów zaznaczoną X w poniższej tabeli, gdy czynność kierowcy zmienia się na PROWADZENIE lub w przypadku zmiany trybu pracy, w czasie gdy czynnością wykonywaną przez kierowcę jest PROWADZENIE.
Zgodnie z powyższym oznacza to prowadzenie pojazdu z włożoną kartą kierowcy, której skończyła się ważność jej stosowania lub, gdy pojazd był prowadzony bez włożonej karty kierowcy. Naruszenie to występuje bardzo często, szczególnie przez swoistego rodzaju nawyki kierowców związane z przestawianiem pojazdu na placu bez włożonej karty lub krótkie podjazdy, które wydają się być nie wychwytywane według kierowcy. Niestety jest zupełnie inaczej i może to prowadzić do niemałych konsekwencji.
Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym i jej taryfikatorami (załącznikiem 1 – kara dla kierowcy):
7.1. Nierejestrowanie za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie kierowcy
wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi – 2000 zł (bardzo poważne naruszenie)
Link do pełnej treści ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych:
https://publications.europa.eu/resource/cellar/708241d6-22d2-11e6-86d0-01aa75ed71a1.0017.03/DOC_1
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej