W ramach wielkiego testu z wiedzy transportowej przygotowaliśmy dzisiaj dla Ciebie pytanie dotyczące maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Czy istnieją okoliczności, w których kierowca może bez żadnych konsekwencji przedłużyć swój maksymalny czas prowadzenia wynoszący 10 godzin dwa razy w tygodniu do większych wartości? Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się z poniższym pytaniem.

Pytanie na dziś jest następujące:

Ile wynosi maksymalny dzienny czas prowadzenia pojazdu, jeśli kierowca w wyjątkowych okolicznościach i z zachowaniem bezpieczeństwa ruchu drogowego wydłuża czas prowadzenia pojazdu wracając do bazy przedsiębiorstwa lub miejsca zamieszkania? 

  1. 12 godzin
  2. 8 godzin
  3. 7 godzin
  4. 11 godzin

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Ile wynosi maksymalny dzienny czas prowadzenia pojazdu, jeśli kierowca w wyjątkowych okolicznościach i z zachowaniem bezpieczeństwa ruchu drogowego wydłuża czas prowadzenia pojazdu, wracając do bazy przedsiębiorstwa lub miejsca zamieszkania? 

Poprawna odpowiedź to:

  • 12 godzin.

 

Wyjaśnienie:

 

Odpowiedź na potwierdzenie słuszności odpowiedzi A tj. 12 godzin znajduje się w ROZPORZĄDZENIU (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, a dokładnie w artykule 12, który brzmi następująco:

 

Pod warunkiem że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, w wyjątkowych okolicznościach kierowca może także odstąpić od art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 2, przekraczając dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku.

 

Na tych samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem że wykorzystał on przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.

 

Zgodnie z powyższym istnieją okoliczności, w których kierowca może przedłużyć swój dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu. Warunkiem jest tutaj powrót na bazę (centrum operacyjne pracodawcy) lub do domu (miejsce zamieszkania). Należy jednak pamiętać, że w zależności od wydłużenia swojego czasu jazdy kierowca jest zobligowany do zrobienia odpowiedniego odpoczynku tygodniowego. Gdy przeciąga swój czas prowadzenia pojazdu o jedną godzinę, to zgodnie z artykułem 12 rozporządzenia 561 kierowca m wykorzystać tygodniowy okres odpoczynku. W związku z tym ustawodawca daje możliwość wykorzystania skróconego tygodniowego odpoczynku lub regularnego tygodniowego odpoczynku kierowcy. W przypadku przedłużenia czasu jazdy o 2 godziny nie ma już mowy o skróconym tygodniowym odpoczynku. Kierowca ma bowiem obowiązek wykonać regularny okres odpoczynku, a więc taki, który trwa nieprzerwanie 45 godzin. Warto tutaj pamiętać, że bezpośrednio przed przedłużeniem swojego czasu jazdy ma zrobić dodatkową przerwę trwającą nieprzerwanie 30 min przed dwugodzinnym wydłużeniem swojej jazdy. Co więcej, możliwość wydłużenia czasu jazdy kierowcy o 2 godziny nie oznacza, że kierowca może jechać przez okres 12 godzin. Jeżeli dysponuje godzinowym wydłużeniem swojej jazdy zgodnie z artykułem 6 rozporządzenia 561, to może prowadzić pojazd przez okres maksymalnie 12 godzin. W przeciwnym razie maksymalna wartość jazdy wynosi 11 godzin. Treść artykułu 6 rozporządzenia 561:

 

Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

 

Kierowca musi pamiętać, że po dotarciu do celu (centrum operacyjne pracodawcy lub adres zamieszkania) zobowiązany jest do zrobienia wydruku z tachografu cyfrowego i opisaniu całego zdarzenia zgodnie z dalszą treścią artykułu 12 rozporządzenia 561, którzy brzmi:

 

Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego, na wydruku z urządzenia rejestrującego lub na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju. Każdy wydłużony okres pracy musi być kompensowany równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.

 

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej