Według ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych za numer VRN dla nowego pojazdu uznaje się identyfikację pojazdu, której definicja zgodnie z punktem vv rozdziału 1 oznacza:
numery identyfikujące pojazd: numer rejestracyjny pojazdu (VRN) z oznaczeniem państwa członkowskiego rejestracji i numer identyfikacyjny pojazdu (VIN)
Pytanie, które w tym temacie kierujemy do Ciebie w ramach wielkiego testu z wiedzy transportowej dotyczy tego, kto wprowadza takowy numer i kiedy musi zostać ustalony, aby nie narazić się na potencjalne konsekwencje.
Dzisiejsze pytanie brzmi następująco:
Pierwsze wprowadzenie numeru rejestracyjnego nowego pojazdu (tzw. VRN) do tachografu cyfrowego:
- może nastąpić tylko poprzez uprawniony i wyznaczony do tego warsztat tachografów cyfrowych,
- wprowadza właściciel pojazdu, używając do tego karty przedsiębiorstwa, w przypadku, gdy wprowadzenie tego numeru w warsztacie było niemożliwe,
- jest możliwe tylko za pomocą karty warsztatowej,
- musi nastąpić przed rozpoczęciem przewozów drogowych.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź i wyjaśnienie:
Pierwsze wprowadzenie numeru rejestracyjnego nowego pojazdu (tzw. VRN) do tachografu cyfrowego:
- może nastąpić tylko poprzez uprawniony i wyznaczony do tego warsztat tachografów cyfrowych,
- wprowadza właściciel pojazdu, używając do tego karty przedsiębiorstwa, w przypadku, gdy wprowadzenie tego numeru w warsztacie było niemożliwe,
- jest możliwe tylko za pomocą karty warsztatowej,
- musi nastąpić przed rozpoczęciem przewozów drogowych.
Wyjaśnienie:
Z czterech dostępnych odpowiedzi, to dwie okazały się być poprawne – 2 i 4. Zgodnie z rozdziałem V powyższego rozporządzenia (punktem 392) pt.: Instalacja urządzenia rejestrującego:
Następnym krokiem po instalacji jest kalibracja. Podczas pierwszej kalibracji nie jest konieczne wprowadzenie numeru rejestracyjnego pojazdu (VRN), jeżeli nie jest on znany zatwierdzonym warsztatowi mającemu przeprowadzić kalibrację. W tej sytuacji, i tylko wtedy, właściciel pojazdu może wprowadzić numer VRN, używając swojej karty firmowej przed rozpoczęciem korzystania z pojazdu w zakresie objętym rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 (np. używając poleceń poprzez odpowiednie menu interfejsu człowiek-maszyna przyrządu rejestrującego) (14). Każda aktualizacja lub potwierdzenie wprowadzonych w ten sposób danych są możliwe jedynie przy użyciu karty warsztatowej. Instalacja urządzenia zewnętrznego GNSS wymaga powiązania z przyrządem rejestrującym, a następnie weryfikacji informacji o pozycji GNSS.
Powyższy zapis idealnie potwierdza słuszność odpowiedzi 2 i 4.
Link do pełnej treści ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02016R0799-20160526&from=PL
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej