W dzisiejszym teście przygotowaliśmy dla Ciebie pytanie związane z dziennym okresem prowadzenia pojazdu w oparciu o zarejestrowane już aktywności kierowcy. Sprawdź, czy poradzisz sobie z naszym przykładem. Pytanie na dziś to:

Po odpoczynku tygodniowym kierowca rozpoczyna pracę w poniedziałek o godzinie 6:00 od zarejestrowania 2 godzin nieprzerwanej pracy innej oraz godziny gotowości. O godzinie 9:00 rozpoczyna prowadzenie pojazdu:

  1. Odpoczynek dzienny powinien zakończyć się przed godziną 6:00 kolejnego dnia.
  2. Odpoczynek dzienny powinien zakończyć się przed godziną 8:00 kolejnego dnia.
  3. Odpoczynek dzienny powinien zakończyć się przed godziną 9:00 kolejnego dnia.
  4. Dzienny okres prowadzenia pojazdu rozpoczyna się o godzinie 6:00.
  5. Dzienny okres prowadzenia pojazdu rozpoczyna się o godzinie 8:00.
  6. Dzienny okres prowadzenia pojazdu rozpoczyna się o godzinie 9:00.

Udało Ci się wskazać poprawną odpowiedź? A może poprawnych odpowiedzi okazało się być więcej niż jedna? Zobacz odpowiedź z wyjaśnieniem poniżej.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Po odpoczynku tygodniowym kierowca rozpoczyna pracę w poniedziałek o godzinie 6:00 od zarejestrowania 2 godzin nieprzerwanej pracy innej oraz godziny gotowości. O godzinie 9:00 rozpoczyna prowadzenie pojazdu:

  1. Odpoczynek dzienny powinien zakończyć się przed godziną 6:00 kolejnego dnia.
  2. Odpoczynek dzienny powinien zakończyć się przed godziną 8:00 kolejnego dnia.
  3. Odpoczynek dzienny powinien zakończyć się przed godziną 9:00 kolejnego dnia.
  4. Dzienny okres prowadzenia pojazdu rozpoczyna się o godzinie 6:00.
  5. Dzienny okres prowadzenia pojazdu rozpoczyna się o godzinie 8:00.
  6. Dzienny okres prowadzenia pojazdu rozpoczyna się o godzinie 9:00.

Wyjaśnienie:

Poprawnymi odpowiedziami okazały się być A i D. Ich wyjaśnienie znajdziemy w artykule 4 ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, a dokładnie w punkcie k, który ma następujące brzmienie:

„dzienny czas prowadzenia pojazdu” oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu od  zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku

Dodatkowo należy pamiętać o treści artykułu 8 tego samego rozporządzenia, a dokładnie o punkcie 2, który brzmi:

W każdym 24 godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku.

W związku z powyższym, jeżeli kierowca ma zarejestrowaną pracę inną od godziny 6:00 do godziny 8:00, oznacza to, że swoją pracę rozpoczął od godziny 6:00 i to właśnie od tej godziny rozpoczął się jego 24-godzinny okres w którym musi “wyrobić” się ze swoją pracą oraz zawrzeć w nim swój odpoczynek dzienny. Nie można liczyć 24-godzinnego okresu prowadzenia kierowcy wyłącznie od jego pierwszej minuty jazdy, gdy w naszym przypadku przed nią zostały zarejestrowane inne aktywności oznaczające rozpoczęcie pracy wcześniej, bo już o 6:00. Dlatego tylko odpowiedzi A i D są poprawne.

Gdybyśmy mylnie założyli, że 24-godzinny okres rozpoczyna się w chwili rozpoczęcia jazdy, to wtedy stracilibyśmy dostępne 3 godziny, które mogłyby zostać poświęcone na pracę lub odpoczynek, co w konsekwencji mogłoby skutkować niemałą karą za niespełnienie wymogu zrobienia odpoczynku dziennego przez kierowcę. Licząc kolejne 24 godziny od 9:00 bylibyśmy w mylnym przekonaniu, że aż do godziny 9:00 kolejnego dnia mamy czas na zrobienie odpoczynku dziennego, a co za tym idzie moglibyśmy pracować do godziny 22:00 lub 0:00 (w zależności od dostępności przez kierowcę prawa do zrobienia skróconego dziennego odpoczynku wynoszące 9 godzin lub regularnego odpoczynku dziennego wynoszącego 11 godzin).

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej