Kontrole drogowe, to nieodłączna część prowadzenia biznesu związanego z transportem, a ich wyniki mogą zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych przewoźników. Często brak znajomości aktualnych przepisów prowadzi do wykroczeń, o których dowiadujesz się dopiero podczas kontroli. A przecież można tego uniknąć! Zamiast działać po fakcie, sprawdź swoją wiedzę i przekonaj się, czy Twoja firma nie potrzebuje naszego wsparcia, aby działać zgodnie z przepisami i zyskać spokój w trakcie kontroli.

W ramach wielkiego testu z wiedzy transportowej przygotowaliśmy dla Ciebie pytanie właśnie związane z kontrolą drogową.

Pytanie na dziś jest następujące:

Kontrola drogowa pojazdu wyposażonego w tachograf powinna obejmować okres:

  1. nie dłuższy niż obejmujący dzień bieżący i 56 dni wstecz, ale może być krótszy,
  2. nie krótszy niż obejmujący dzień bieżący i 28 dni wstecz, ale może być dłuższy,
  3. nie dłuższy i nie krótszy niż obejmujący dzień bieżący i 56 dni wstecz od 31 grudnia 2024 roku,
  4. nie dłuższy niż okres obejmujący dzień bieżący i 6 dni wstecz w przypadku kontroli zgodnie z wymogami umowy AETR,
  5. nie dłuższy niż obejmujący dzień bieżący i 28 dni wstecz, ale może być skrócony do 14 dni, pod warunkiem, że kierowca prowadził pojazd zgodnie z normami AETR,
  6. nie dłuższy i nie krótszy niż dzień bieżący i 28 dni wstecz.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

3. nie dłuższy i nie krótszy niż obejmujący dzień bieżący i 56 dni wstecz od 31 grudnia 2024 roku,

6. nie dłuższy i nie krótszy niż dzień bieżący i 28 dni wstecz.

Wyjaśnienie:

Zgodnie z treścią artykułu 36 Rozporządzenia 165/2014 w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego

 

  1. Jeśli kierowca prowadzi pojazd wyposażony w tachograf analogowy, musi być on w stanie okazać, na każde żądanie upoważnionego funkcjonariusza służb kontrolnych:

(i) wykresówki z bieżącego dnia oraz wykresówki używane przez kierowcę w ciągu poprzednich 28 dni;

(ii) kartę kierowcy, jeśli ją posiada; oraz

(iii) wszelkie zapisy odręczne oraz wydruki sporządzone w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni zgodnie z wymaganiami niniejszego rozporządzenia oraz rozporządzenia (WE) nr 561/2006.

  1. Jeśli kierowca prowadzi pojazd wyposażony w tachograf cyfrowy, musi być w stanie okazać, na każde żądanie upoważnionego funkcjonariusza służb kontrolnych:

(i) swoją kartę kierowcy;

(ii) wszelkie zapisy odręczne oraz wydruki sporządzone w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni zgodnie z wymaganiami niniejszego rozporządzenia oraz rozporządzenia (WE) nr 561/2006;

(iii) wykresówki odpowiadające okresowi, o którym mowa w ppkt (ii), w trakcie którego prowadził on pojazd wyposażony w tachograf analogowy.

 

W związku z powyższym niezależnie od tego, czy pojazd, którym porusza się kierowca jest wyposażony w tachograf cyfrowy, czy też tachograf analogowy, to okresowi kontroli podlega dzień bieżący i 28 dni wstecz. Zgodnie z pakietem mobilności do kolejnych zmian, które będą miały miejsce od 31 grudnia 2024 roku należy:

 

  1. Zakres kontroli na drodze zostanie zwiększony do 56 dni.
  2. Inteligentne tachografy drugiej generacji powinny być zamontowane także w starszych pojazdach, które wykonują transport międzynarodowy i nie posiadają dotychczas tachografu czwartej generacji.

 

Oznacza to, że już za niedługo okres kontroli zostanie dwukrotnie zwiększony, co powinno wymusić na przedsiębiorstwach transportowych obowiązek częstszego weryfikowania wszystkich naruszeń, których dopuścił się kierowca zanim ich światło dzienne wyjdzie podczas kontroli na drodzę. Dwukrotnie dłuższy zakres kontroli z pewnością bardzo mocno odbije się na wysokości mandatów, gdyż dokładnemu przeanalizowaniu zostanie poddany znacznie większy okres czasu. A to nie koniec wszystkich zmian, które niesie za sobą pakiet mobilności w kolejnych latach. O wszystkim co przed nami przeczytasz w poniżej zamieszczonym linku do naszego artykułu na ten temat. 

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Pakietu Mobilności? Przeczytaj nasz artykuł!

Pełną treść rozporządzenia 165 znajdziesz tutaj.

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej