Na każdym przedsiębiorstwie transportowym, które posiada w swojej flocie pojazdy wyposażone w tachograf cyfrowy spoczywa obowiązek regularnego pobierania danych. Okres ten został zapisany w ROZPORZĄDZENIU KOMISJI (UE) NR 581/2010 z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców, gdzie zgodnie z treścią artykułu 1 (punktu 3):
- Maksymalny okres na wczytanie odpowiednich danych nie przekracza:
- a) 90 dni w przypadku danych z jednostki pojazdowej;
Konsekwencje nieterminowego odczytania danych z tachografu według ustawy o transporcie drogowym dla przedsiębiorstwa transportowego nie są małe i wynoszą według załącznika 3:
6.3.18. Naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych z tachografu – za każdy pojazd – 500 zł
W związku z powyższym bezzwłocznie należy pamiętać o terminowych odczytach posiadanych tachografie cyfrowym. Przygotowaliśmy pod tą okoliczność pytanie sprawdzające Twoją wiedzę w zakresie budowy pliku cyfrowego, który zostaje pobrany z urządzenia rejestrującego (tachografu cyfrowego). Jak dobrze znasz strukturę pliku .ddd, który tak regularnie pobierasz w kontekście zapisywanych w nim dat związanych z pobranymi danymi? Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się z poniższym pytaniem!
Dzisiejsze pytanie to:
Plik DDD pobrany z tachografu cyfrowego zawiera w swojej strukturze (nie chodzi o nazwę pliku) informacje o:
-
- wszystkich datach odczytu danych z tachografu,
- datach pobrania danych z tachografu z ostatnich 12 miesięcy,
- dacie poprzedniego pobrania danych z tachografu,
- dacie bieżącego pobrania danych z tachografu,
- dacie poprzedniego odczytania danych z karty kierowcy,
- wszystkich dat odczytu danych z kart kierowców użytkowanych w tachografie,
- datach pobrania danych z kart kierowców użytkowanych w tachografie przez okres ostatnich 12 miesięcy.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Plik DDD pobrany z tachografu cyfrowego zawiera w swojej strukturze (nie chodzi o nazwę pliku) informacje o:
- wszystkich datach odczytu danych z tachografu,
- datach pobrania danych z tachografu z ostatnich 12 miesięcy,
- dacie poprzedniego pobrania danych z tachografu,
- dacie bieżącego pobrania danych z tachografu,
- dacie poprzedniego odczytania danych z karty kierowcy,
- wszystkich dat odczytu danych z kart kierowców użytkowanych w tachografie,
- datach pobrania danych z kart kierowców użytkowanych w tachografie przez okres ostatnich 12 miesięcy.
Wyjaśnienie:
Tylko jedna odpowiedź okazała się być prawidłowa i dotyczy ona daty ostatniego pobrania danych z tachografu. Pomimo bogatej struktury pliku z tachografu, (który to składa się z takich bloków jak te wymienione poniżej) zawiera on takżę informację o ostatnim pobraniu danych.
- General Information,
- Activities,
- Events and Faults,
- Specifications.
Aby mieć kontrolę nad poprawną strukturą pliku cyfrowego, który pobierasz z tachografu cyfrowego dobrze jest posiadać odpowiednie narzędzie, które pomoże Ci pamiętać o terminowym pobraniu danych zarówno z karty kierowcy jak i tachografu. Nasz program Tachospeed Expert jest do tego idealnym narzędziem, które na podstawie importowanych danych zbiera zawarte wewnątrz informacje i już przy każdym uruchomieniu programu pokazuje Ci informacje o zbliżających się terminach, w tym tych związanych z samym odczytem danych z tachografów cyfrowych. Klikając w link poniżej możesz pobrać darmową 14-dniową wersję demo i przetestować program Tachospeed Expert:
https://tachospeed.pl/pobierz-demo/
Link do pełnej treści ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) NR 581/2010 z dnia 1 lipca 2010 r.
w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32010R0581
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej