Na każdym przedsiębiorstwie transportowym, które posiada w swojej flocie pojazdy wyposażone w tachograf cyfrowy spoczywa obowiązek regularnego pobierania danych. Okres ten został zapisany w ROZPORZĄDZENIU KOMISJI (UE) NR 581/2010 z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców, gdzie zgodnie z treścią artykułu 1 (punktu 3):

  1. Maksymalny okres na wczytanie odpowiednich danych nie przekracza:
  2. a) 90 dni w przypadku danych z jednostki pojazdowej;

Konsekwencje nieterminowego odczytania danych z tachografu według ustawy o transporcie drogowym dla przedsiębiorstwa transportowego nie są małe i wynoszą według załącznika 3:

6.3.18. Naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych z tachografu – za każdy pojazd – 500 zł

W związku z powyższym bezzwłocznie należy pamiętać o terminowych odczytach posiadanych tachografie cyfrowym. Przygotowaliśmy pod tą okoliczność pytanie sprawdzające Twoją wiedzę w zakresie budowy pliku cyfrowego, który zostaje pobrany z urządzenia rejestrującego (tachografu cyfrowego). Jak dobrze znasz strukturę pliku .ddd, który tak regularnie pobierasz w kontekście zapisywanych w nim dat związanych z pobranymi danymi? Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się z poniższym pytaniem!

Dzisiejsze pytanie to:

Plik DDD pobrany z tachografu cyfrowego zawiera w swojej strukturze (nie chodzi o nazwę pliku) informacje o:

    1. wszystkich datach odczytu danych z tachografu,
    2. datach pobrania danych z tachografu z ostatnich 12 miesięcy,
    3. dacie poprzedniego pobrania danych z tachografu,
    4. dacie bieżącego pobrania danych z tachografu,
    5. dacie poprzedniego odczytania danych z karty kierowcy,
    6. wszystkich dat odczytu danych z kart kierowców użytkowanych w tachografie,
    7. datach pobrania danych z kart kierowców użytkowanych w tachografie przez okres ostatnich 12 miesięcy.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Plik DDD pobrany z tachografu cyfrowego zawiera w swojej strukturze (nie chodzi o nazwę pliku) informacje o:

 

  1. wszystkich datach odczytu danych z tachografu,
  2. datach pobrania danych z tachografu z ostatnich 12 miesięcy,
  3. dacie poprzedniego pobrania danych z tachografu,
  4. dacie bieżącego pobrania danych z tachografu,
  5. dacie poprzedniego odczytania danych z karty kierowcy,
  6. wszystkich dat odczytu danych z kart kierowców użytkowanych w tachografie,
  7. datach pobrania danych z kart kierowców użytkowanych w tachografie przez okres ostatnich 12 miesięcy.

Wyjaśnienie:

Tylko jedna odpowiedź okazała się być prawidłowa i dotyczy ona daty ostatniego pobrania danych z tachografu. Pomimo bogatej struktury pliku z tachografu, (który to składa się z takich bloków jak te wymienione poniżej) zawiera on takżę informację o ostatnim pobraniu danych.

  • General Information,
  • Activities,
  • Events and Faults,
  • Specifications.

Aby mieć kontrolę nad poprawną strukturą pliku cyfrowego, który pobierasz z tachografu cyfrowego dobrze jest posiadać odpowiednie narzędzie, które pomoże Ci pamiętać o terminowym pobraniu danych zarówno z karty kierowcy jak i tachografu. Nasz program Tachospeed Expert jest do tego idealnym narzędziem, które na podstawie importowanych danych zbiera zawarte wewnątrz informacje i już przy każdym uruchomieniu programu pokazuje Ci informacje o zbliżających się terminach, w tym tych związanych z samym odczytem danych z tachografów cyfrowych. Klikając w link poniżej możesz pobrać darmową 14-dniową wersję demo i przetestować program Tachospeed Expert:

https://tachospeed.pl/pobierz-demo/

Link do pełnej treści ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) NR 581/2010 z dnia 1 lipca 2010 r.

w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek  pojazdowych oraz kart kierowców:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32010R0581

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej