W ramach naszego wielkiego testu z wiedzy transportowej nadchodzimy z kolejnym pytaniem. Tym razem ponownie zgłębimy temat związany z kalibracją tachografów. Niewykonanie kalibracji tachografu cyfrowego, gdy jest to wymagane, wiąże się niemałą karą w wysokości 1000 złotych nakładanej na właściciela firmy transportowej. Czy na pewno wiesz wszystko o kalibracji tachografu? Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się z pytaniem przygotowanym poniżej:

Pytanie na dziś jest następujące:

Kalibrację tachografu cyfrowego należy wykonać:

  1. po naprawie tachografu,
  2. w sytuacji zmiany opon na inny rozmiar,
  3. po aktywacji tachografu,
  4. po wykupie pojazdu z leasingu,
  5. w przypadku, gdy tachograf wskazuję godzinę UTC odbiegającą od rzeczywistego czasu UTC o więcej niż 20 minut,
  6. w sytuacji wymiany ogumienia na ten sam rozmiar,
  7. w terminie 14 dni od dnia zakupu używanego pojazdu,
  8. po sparowaniu z nowym czujnikiem prędkości,
  9. w sytuacji wymiany opon z zimowych na letnie.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź: 

Uwaga odpowiedź może zaskoczyć, ponieważ wszystkie przykłady są poprawne.

Kalibrację tachografu cyfrowego należy wykonać: 

  1. po naprawie tachografu,
  2. w sytuacji zmiany opon na inny rozmiar,
  3. po aktywacji tachografu,
  4. po wykupie pojazdu z leasingu,
  5. w przypadku, gdy tachograf wskazuję godzinę UTC odbiegającą od rzeczywistego czasu UTC o więcej niż 20 minut,
  6. w sytuacji wymiany ogumienia na ten sam rozmiar,
  7. w terminie 14 dni od dnia zakupu używanego pojazdu,
  8. po sparowaniu z nowym czujnikiem prędkości,
  9. w sytuacji wymiany opon z zimowych na letnie.

 

Wyjaśnienie:

Wszystkie odpowiedzi są poprawne. Kalibrację tachografu nie wykonuje się regularnie co 2 lata, tak jak to się przyjęło w branży transportowej. Sytuacji, gdy jest ona wymagana, jest znacznie więcej, między innymi zgodnie z punktem 4 rozdziałem VI rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym:

 

Przeglądy okresowe urządzeń zainstalowanych w pojazdach przeprowadza się po każdej naprawie urządzenia lub po jakiejkolwiek zmianie współczynnika charakterystycznego pojazdu, lub obwodu tocznego opon, lub gdy czas UTC urządzenia różni się od czasu UTC o więcej niż 20 minut, lub przy zmianie numeru VRN i przynajmniej raz w okresie dwóch lat (24 miesięcy) od ostatniej kontroli.

 

Dodatkowo według rozdziału I powyższego dokumentu za kalibrację uważa się:

 

aktualizację lub potwierdzenie parametrów pojazdu przechowywanych w pamięci danych. Parametry pojazdu obejmują identyfikację pojazdu (numery VIN, VRN i kod rejestrującego państwa członkowskiego) i charakterystyki pojazdu, (w, k, l, wielkość opon, ustawienie ogranicznika prędkości (w stosownych przypadkach), bieżący czas UTC, bieżąca wartość licznika kilometrów)

 

Link do pełnej treści ROZPORZĄDZENIA RADY (EWG) NR 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym:

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1985R3821:20160222:PL:PDF

 

Jeżeli nie znałeś odpowiedzi na pytanie, skorzystaj z naszego audytu! Zapisz się na konsultację i sprawdź, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Razem przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł spać spokojnie. Umów się konsultację już dziś.

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej