Pytanie na dziś jest następujące:
Kalibrację tachografu cyfrowego należy wykonać:
- po naprawie tachografu,
- w sytuacji zmiany opon na inny rozmiar,
- po aktywacji tachografu,
- po wykupie pojazdu z leasingu,
- w przypadku, gdy tachograf wskazuję godzinę UTC odbiegającą od rzeczywistego czasu UTC o więcej niż 20 minut,
- w sytuacji wymiany ogumienia na ten sam rozmiar,
- w terminie 14 dni od dnia zakupu używanego pojazdu,
- po sparowaniu z nowym czujnikiem prędkości,
- w sytuacji wymiany opon z zimowych na letnie.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Uwaga odpowiedź może zaskoczyć, ponieważ wszystkie przykłady są poprawne.
Kalibrację tachografu cyfrowego należy wykonać:
- po naprawie tachografu,
- w sytuacji zmiany opon na inny rozmiar,
- po aktywacji tachografu,
- po wykupie pojazdu z leasingu,
- w przypadku, gdy tachograf wskazuję godzinę UTC odbiegającą od rzeczywistego czasu UTC o więcej niż 20 minut,
- w sytuacji wymiany ogumienia na ten sam rozmiar,
- w terminie 14 dni od dnia zakupu używanego pojazdu,
- po sparowaniu z nowym czujnikiem prędkości,
- w sytuacji wymiany opon z zimowych na letnie.
Wyjaśnienie:
Wszystkie odpowiedzi są poprawne. Kalibrację tachografu nie wykonuje się regularnie co 2 lata, tak jak to się przyjęło w branży transportowej. Sytuacji, gdy jest ona wymagana, jest znacznie więcej, między innymi zgodnie z punktem 4 rozdziałem VI rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym:
Przeglądy okresowe urządzeń zainstalowanych w pojazdach przeprowadza się po każdej naprawie urządzenia lub po jakiejkolwiek zmianie współczynnika charakterystycznego pojazdu, lub obwodu tocznego opon, lub gdy czas UTC urządzenia różni się od czasu UTC o więcej niż 20 minut, lub przy zmianie numeru VRN i przynajmniej raz w okresie dwóch lat (24 miesięcy) od ostatniej kontroli.
Dodatkowo według rozdziału I powyższego dokumentu za kalibrację uważa się:
aktualizację lub potwierdzenie parametrów pojazdu przechowywanych w pamięci danych. Parametry pojazdu obejmują identyfikację pojazdu (numery VIN, VRN i kod rejestrującego państwa członkowskiego) i charakterystyki pojazdu, (w, k, l, wielkość opon, ustawienie ogranicznika prędkości (w stosownych przypadkach), bieżący czas UTC, bieżąca wartość licznika kilometrów)
Link do pełnej treści ROZPORZĄDZENIA RADY (EWG) NR 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym:
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1985R3821:20160222:PL:PDF
Jeżeli nie znałeś odpowiedzi na pytanie, skorzystaj z naszego audytu! Zapisz się na konsultację i sprawdź, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Razem przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł spać spokojnie. Umów się konsultację już dziś.
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej