Maksymalny czas prowadzenia pojazdu to zagadnienie, które często budzi wątpliwości wśród kierowców i osób zajmujących się transportem. W ramach naszego wielkiego testu wiedzy, podczas którego co tydzień sprawdzamy Twoją wiedzę, przygotowaliśmy dzisiaj specjalne zadanie. W naszym quizie sprawdzisz, czy wiesz, ile godzin dziennie i tygodniowo można prowadzić zgodnie z przepisami oraz jak wyglądają wyjątki w praktyce.
Pytanie na dziś jest następujące:
Kierowca rozpoczął swój tydzień pracy w niedzielę o 9:00 i prowadził pojazd przez 10 godzin. W poniedziałek prowadził pojazd 5 godzin. We wtorek prowadził również 9 godzin. W środę prowadził również 9 godzin. W czwartek prowadził pojazd 7 godzin, a w piątek zakończył pracę o 16:00 i przejechał w sumie 9 godzin. W każdym dniu kierowca miał odpowiedni okres odpoczynku dziennego. W sobotę o godzinie 4:00 dostał kolejne zlecenie transportowe. Ile maksymalnie czasu prowadzenia mu pozostało?
- 10 godzin,
- 5 godzin,
- 7 godzin,
- 4 godziny i 30 minut,
- 6 godzin,
- 9 godzin.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Kierowca rozpoczął swój tydzień pracy w niedzielę o 9:00 i prowadził pojazd przez 10 godzin. W poniedziałek prowadził pojazd 5 godzin. We wtorek prowadził również 9 godzin. W środę prowadził również 9 godzin. W czwartek prowadził pojazd 7 godzin, a w piątek zakończył pracę o 16:00 i przejechał w sumie 9 godzin. W każdym dniu kierowca miał odpowiedni okres odpoczynku dziennego. W sobotę o godzinie 4:00 dostał kolejne zlecenie transportowe. Ile maksymalnie czasu prowadzenia mu pozostało?
4. 4 godziny i 30 minut,
Wyjaśnienie:
Prawidłowa odpowiedź to 4. Aby lepiej zrozumieć, dlaczego to właśnie 4 godziny i 30 minut to maksymalny czas prowadzenia pojazdu, jaki pozostał kierowcy, spójrz na poniższą tabelę:
Maksymalny tygodniowy czas jazdy kierowcy: | 56 godzin | |
Dzień tygodnia | Czas jazdy w danym dniu | Pozostały czas jazdy |
poniedziałek | 5 godzin | 51 godzin |
wtorek | 9 godzin | 42 godziny |
środa | 9 godzin | 33 godziny |
czwartek | 7 godzin | 26 godzin |
piątek | 9 godzin | 17 godzin |
sobota | ? |
Z pozoru wydawać się może, że jedyną wytyczną, jaka nam będzie potrzebna to informacja o tygodniowym czasie jazdy kierowcy. Podstawa prawna zawarta jest w rozporządzeniu 561/2006. W artykule 6 znajdziemy:
- Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 56 godzin i nie może skutkować przekroczeniem maksymalnego tygodniowego czasu pracy ustalonego w dyrektywie 2002/15/WE.
Zgodnie z powyższym punktem została przygotowana tabela, na którą przed chwilą przyszło Ci spoglądać. Wynika z niej, że kierowcy pozostało do dyspozycji 17 godzin jazdy z 56 jakie przypadają na tydzień. Niestety odpowiedzi zawierającej 17 godzin nie ma, dlatego w tym miejscu powinno nam coś dać do myślenia.
Zadanie może okazać się podchwytliwe, bowiem należy zwrócić uwagę na fakt, że kierowca rozpoczął po raz pierwszy pracę jeszcze w niedzielę o godzinie 9:00, po czym każdego kolejnego dnia pracował (jeździł). Zgodnie z artykułem 8 rozporządzenia 561/2006:
Tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku.
W związku z powyższym nasz kierowca musi rozpocząć odpoczynek tygodniowy po upływie 144 godzin (6×24) od rozpoczęcia pracy po raz pierwszy, czyli w niedzielę o 9:00. Oznacza to, że odpoczynek tygodniowy musi zostać rozpoczęty najpóźniej w sobotę o godzinie 9:00.
Skoro kierowca dostał zlecenie transportowe w sobotę o godzinie 4:00, to do godziny 9:00 jest równe 5 godzin. Należy pamiętać, że kierowca nie może tyle czasu prowadzić pojazdu bez odpowiednich przerw. Informacja o maksymalnym ciągłym czasie prowadzenia znajduje się w artykule 7 rozporządzenia 561/2006 i brzmi:
Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku.
Oznacza to, że w sobotę między godziną 4:00 a 9:00 kierowca może prowadzić pojazd przez okres maksymalnie 4 godzin i 30 minut, ponieważ po tym okresie będzie musiał zrobić przerwę 45-minutową. W jego przypadku przerwę w postaci odpoczynku tygodniowego.
Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:
Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
A jeśli chcesz jeszcze lepiej przygotować swoją firmę na niespodziewaną wizytę inspektorów, pobierz nasz darmowy e-book: „Jakie przepisy musisz znać, aby uniknąć problemów podczas kontroli PIP”.
Zadbaj o bezpieczeństwo kierowców, zgodność z przepisami i spokojny sen właściciela firmy transportowej.
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej