Nasz wielki test z wiedzy się nie zatrzymuje. Dzisiaj trochę prościej, bowiem przygotowaliśmy dla Ciebie pytanie związane z maksymalnym czasem prowadzenia pojazdu, a więc tematyka nieodzownie związana z rozporządzeniem 561, które funkcjonuje już 18 lat! Pamiętaj, że nie zawsze sprzyjają odpowiednie okoliczności, które weszły w obowiązujące przepisy za sprawą kolejnych zmian wynikających z Pakietu Mobilności. 

Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się z dzisiejszym pytaniem, które brzmi następująco:

Ile wynosi maksymalny dzienny czas prowadzenia pojazdu (bez uwzględniania zmian z pakietu mobilności) ?

  1. 9 godzin w dziennym okresie prowadzenia.
  2. 10 godzin w jednej dobie kalendarzowej.
  3. 15 godzin w dziennym okresie prowadzenia.
  4. 10 godzin w jednej dobie kalendarzowej.
  5. 10 godzin w dziennym okresie prowadzenia.

Znasz już poprawną odpowiedź? A może odpowiedzi poprawnych jest więcej niż jedna? Sprawdź poniżej wraz z wyjaśnieniem.



POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź i wyjaśnienie:

Ile wynosi maksymalny dzienny czas prowadzenia pojazdu (bez uwzględniania zmian z pakietu mobilności)?

  1. 9 godzin w dziennym okresie prowadzenia.
  2. 10 godzin w jednej dobie kalendarzowej.
  3. 15 godzin w dziennym okresie prowadzenia.
  4. 10 godzin w jednej dobie kalendarzowej.
  5. 10 godzin w dziennym okresie prowadzenia.

Jedyną poprawną odpowiedzią jest odpowiedź E. Odpowiedzi potwierdzające jej słuszność znajdziemy w rozporządzeniu 561, którego pełna nazwa to: ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 . W punkcie 1 artykułu 6 powyższego dokumentu czytamy:

Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

Z powyższego zapisu wiemy, że możliwe jest wydłużenie maksymalnego czasu prowadzenia do 10 godzin. Gdy do tego dodamy definicję dziennego okresu prowadzenia, która znajduje się punkcie k, artykule 4 rozporządzenia 561:

„dzienny czas prowadzenia pojazdu” oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku;

Zgodnie z powyższym nie zamykamy się w dobie kalendarzowej, a więc okresie od północy danego dnia (0:00) do 23:59, a liczymy czas prowadzenia od rozpoczęcia prowadzenia do rozpoczęcia odpoczynku dziennego lub tygodniowego. Warto tutaj wspomnieć o tym, że powyższy zapis ma swoje podłoże także w ustawie o czasie pracy kierowców. W artykule 31a tego dokumenty możemy znaleźć, że:

Dzienny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub między dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku nie może przekroczyć 10 godzin.

Powyższy zapis z ustawy o czasie pracy kierowców jest tożsamy z zapisem wynikającym z rozporządzenia 561.

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561

Link do pełnej treści ustawy o czasie pracy kierowców:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej