Naruszenie czasu pracy kierowcy to temat, który wciąż budzi wiele wątpliwości – zarówno wśród kierowców zawodowych, jak i pracodawców. Przepisy regulujące czas jazdy, odpoczynku i obsługi tachografów bywają niejasne, a ich nieprawidłowa interpretacja może skutkować poważnymi konsekwencjami. Przeanalizuj z nami realny przypadek i sprawdź, czy potrafisz wychwycić błąd? Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się ze specjalnie przygotowanym pytaniem.

Pytanie na dziś jest następujące:

W pierwszym dziennym okresie prowadzenia w poniedziałek kierowca prowadził pojazd przez 9 godzin i 32 minuty. W drugim dziennym okresie prowadzenia we wtorek prowadził pojazd przez 9 godzin i 45 minut. Po odpoczynku tygodniowym w niedzielę rozpoczyna pracę o godzinie 14:00 i kończy pracę w poniedziałek o 2:00. W okresie prowadzenia rozpoczętym w niedzielę prowadzi pojazd przez 9 godzin i 50 minut.

  1. Naruszenie nie występuje, ponieważ „niedzielny” dzienny okres prowadzenia jest na przełomie dwóch sąsiadujących ze sobą tygodni,
  2. Naruszenie norm nastąpi, jeśli w „niedzielnym” dziennym okresie prowadzenia wydłużenie czasu prowadzenia powyżej 9 godzin nastąpi przed godziną 24:00 w niedzielę,
  3. Naruszenie nie nastąpi, jeśli do godziny 24:00 w niedzielę kierowca prowadzi pojazd poniżej 9 godzin w dziennym okresie prowadzenia.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

W pierwszym dziennym okresie prowadzenia w poniedziałek kierowca prowadził pojazd przez 9 godzin i 32 minuty. W drugim dziennym okresie prowadzenia we wtorek prowadził pojazd przez 9 godzin i 45 minut. Po odpoczynku tygodniowym w niedzielę rozpoczyna pracę o godzinie 14:00 i kończy pracę w poniedziałek o 2:00. W okresie prowadzenia rozpoczętym w niedzielę prowadzi pojazd przez 9 godzin i 50 minut.

 

2. Naruszenie norm nastąpi, jeśli w „niedzielnym” dziennym okresie prowadzenia wydłużenie czasu prowadzenia powyżej 9 godzin nastąpi przed godziną 24:00 w niedzielę,

3. Naruszenie nie nastąpi, jeśli do godziny 24:00 w niedzielę kierowca prowadzi pojazd poniżej 9 godzin w dziennym okresie prowadzenia.

 

Wyjaśnienie:

Spośród trzech dostępnych odpowiedzi, to właśnie 2 i 3 okazały się tymi prawidłowymi. Należy zwrócić tutaj uwagę na definicję tygodnia, która to zgodnie z artykułem 4 rozporządzenia 561/2006 brzmi:

 

  1. i) „tydzień” oznacza okres od godz. 00.00 w poniedziałek do godz. 24.00 w niedzielę;

Drugim ważnym zapisem prawnym w tej sytuacji jest artykuł 6 także rozporządzenia 561/2006:

 

  1. Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin.

Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

Opisywany w przypadku powyżej kierowca korzysta z prawa do wydłużenia czasu jazdy w:

  • poniedziałek (9 godzin i 32 minuty jazdy),
  • wtorek (9 godzin i 45 minut jazdy).

Kilka dni później, w niedzielę rozpoczyna pracę o godzinie 14:00 i podczas swojej pracy do godziny 2:00 prowadzi pojazd przez 9 godzin i 50 minut.

Kierowca w opisywanym tygodniu skorzystał już z prawa do dwukrotnego wydłużenia czasu jazdy do nie więcej niż 10 godzin (w poniedziałek i wtorek). Jego niedzielny czas pracy mieści się wciąż w tym samym tygodniu, a więc zgodnie z definicją tygodnia i artykułem 6 rozporządzenia 561/2006 kierowca w tym dniu (do godziny 24:00) nie może prowadzić pojazdu dłużej niż 9 godzin, stąd poprawność odpowiedzi 2. Tym samym nie dopuści się naruszenia obowiązujących przepisów — nie będzie naruszenia, dlatego odpowiedź 3 jest także prawidłowa.

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/rozporzadzenie-561-2006-w-sprawie-harmonizacji-niektorych-przepisow-67599725

 

Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

A jeśli chcesz jeszcze lepiej przygotować swoją firmę na niespodziewaną wizytę inspektorów, pobierz nasz darmowy e-book: „Jakie przepisy musisz znać, aby uniknąć problemów podczas kontroli PIP”.

Zadbaj o bezpieczeństwo kierowców, zgodność z przepisami i spokojny sen właściciela firmy transportowej.

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej