W dzisiejszym quizie sprawdzamy wiedzę dotyczącą normy czasu pracy kierowców. Niejeden dokument określa dyrektywy czasowe dla kierowcy. Jedne stanowią wytyczne dla czasu prowadzenia, a jeszcze inne dotyczyć będą maksymalnego czasu pracy. Czy oby na pewno, wiesz wystarczająco dużo na ich temat? Z tej okazji przygotowaliśmy dla Ciebie pytanie sprawdzające Twoją wiedzę. Gotów do kolejnego wyzwania?

Pytanie na dziś jest następujące:

Ile godzin pracy i ile kilometrów nie może maksymalnie przekroczyć w przeciągu kolejnych 2 tygodni zatrudniony na pełny etat kierowca ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej do 7,5 tony?

  1. 90 godzin czasu pracy,
  2. 120 godzin czasu pracy,
  3. 90 godzin czasu prowadzenia,
  4. średnio 40 godzin czasu prowadzenia,
  5. średnio 48 godzin czasu pracy w przeliczeniu na okres rozliczeniowy,
  6. średnio 45 godzin czasu prowadzenia,
  7. 56 godzin czasu prowadzenia,
  8. 92 godzin czasu prowadzenia przy powrocie do bazy lub zamieszkania przy jednoczesnym zachowaniu dodatkowej 30-minutowej przerwy przed 2-godzinowym wydłużeniem,
  9. 7200 samodzielnie przejechanych kilometrów,
  10. 4480 samodzielnie przejechanych kilometrów.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Ile godzin pracy i ile kilometrów nie może maksymalnie przekroczyć w przeciągu kolejnych 2 tygodni zatrudniony na pełny etat kierowca ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej do 7,5 tony?

 

2. 120 godzin czasu pracy,

3. 90 godzin czasu prowadzenia,

5. średnio 48 godzin czasu pracy w przeliczeniu na okres rozliczeniowy,

6. średnio 45 godzin czasu prowadzenia,

9. 7200 samodzielnie przejechanych kilometrów,

 

Wyjaśnienie:

Połowa z dostępnych odpowiedzi okazała się być poprawna, a więc 5 odpowiedzi było prawdziwych i 5 nieprawdziwych. Zważywszy na dużą liczbę dostępnych odpowiedzi wyjaśnienie słuszności tych poprawnych, podzielimy na pewne grupy.

 

Odpowiedź 1, 2 i 4:

 

Te odpowiedzi dotyczą godzin związanych z czasem pracy, a wytyczne w tym temacie znajdziemy w artykule 12 k ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, którego punkt 1 i 2 brzmią następująco:

 

  1. Tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.

 

  1. Tygodniowy czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być przedłużony do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.

 

W związku z powyższym w ciągu 2 kolejnych tygodni, o których mowa w treści pytania, kierowca może pracować 120 godzin (60 godzin * 2) oraz średnio tygodniowo 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym (maksymalnie 4-miesięcznym).

 

Odpowiedzi 3, 6, 7 i 8:

 

Powyższe odpowiedzi dotyczą czasu prowadzenia pojazdu. Wytyczne w tym temacie znajdziemy w ROZPORZĄDZENIU (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, którego punkt 2 i 3 artykułu 6 brzmią:

 

  1. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 56 godzin i nie może skutkować przekroczeniem maksymalnego tygodniowego czasu pracy ustalonego w dyrektywie 2002/15/WE.

 

  1. Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin.

 

W związku z tym nie ma wątpliwości co do 2-tygodniowego maksymalnego czasu prowadzenia (90 godzin) zawartego w odpowiedzi 3 i średnio tygodniowego czasu prowadzenia (45 godzin) zawartego w odpowiedzi 6, gdyż 90/2=45.

 

Odpowiedzi 7 i 8 są podchwytliwe, gdyż w treści pytania zostało zawarte sformułowanie: „nie może przekroczyć”, a w tych odpowiedziach w związku z treścią artykułu 12 rozporządzenia 561 takie działania są jak najbardziej dopuszczalne w uzasadnionych przypadkach.

 

Odpowiedzi 9 oraz 10:

Jak już ustaliliśmy wcześniej przy wyjaśnianiu maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia, kierowca może w tym czasie prowadzić pojazd przez maksymalnie 90 godzin. Polskie przepisy pozwalają na poruszanie się samochodom ciężarowym z maksymalną prędkością 80 km/h (drogi ekspresowe i autostrady). W związku z tym mnożąc 90*80 otrzymujemy wartość 7200 km, jakie kierowca maksymalnie samodzielnie pokona w ciągu 2 tygodni pracy.

 

Link do pełnej treści ustawy o czasie pracy kierowców:

 

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf

 

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:

 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561

 

Jeżeli nie znałeś odpowiedzi na pytanie, może to dobry pomysł, aby skorzystać z naszego szkolenia? Chcesz lepiej zrozumieć przepisy dotyczące czasu pracy kierowcy? Zapisz się na nasze szkolenie i zdobądź praktyczną wiedzę od ekspertów! Czas pracy kierowcy – szkolenia dla firm transportowych 2025

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej