Odpoczynek tygodniowy kierowcy to jeden z kluczowych elementów regulacji czasu pracy w transporcie drogowym. Jego prawidłowe stosowanie nie tylko spełnia wymogi prawne wynikające z rozporządzenia 561/2006, ale także wpływa na bezpieczeństwo na drogach oraz efektywność zarządzania flotą w firmach transportowych. Podczas kontroli inspekcyjnych szczególną uwagę zwraca się właśnie na przestrzeganie zasad dotyczących odpoczynku tygodniowego. Czy wiesz, ile godzin powinien trwać, aby został uznany za prawidłowo wykonany i jakie konsekwencje grożą za błędy w tym zakresie? Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się ze specjalnie przygotowanym pytaniem na tę okazję.

Pytanie na dziś jest następujące:

Ile minimalnie wynosi skrócony tygodniowy okres odpoczynku [S], a ile regularny tygodniowy okres odpoczynku [R]?

  1. 36 godzin [S] i 45 godzin [R],
  2. 24 godziny [S] i 48 godzin [R],
  3. 24 godziny [S] i 45 godzin [R].

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Ile minimalnie wynosi skrócony tygodniowy okres odpoczynku [S], a ile regularny tygodniowy okres odpoczynku [R]?

3. 24 godziny [S] i 45 godzin [R].

 

Wyjaśnienie:

Jedyną prawidłową odpowiedzią jest odpowiedź o numerze 3. Stanowi o tym rozporządzenie 561/2006, które to określa obowiązujące minimalne czasy dla obu odpoczynków tygodniowych.

Poniżej fragment artykułu 4 rozporządzenia 561/2006:

  1. h) „tygodniowy okres odpoczynku” oznacza tygodniowy okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem i obejmuje „regularny tygodniowy okres odpoczynku” lub „skrócony tygodniowy okres odpoczynku”:

– „regularny tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin,

– „skrócony tygodniowy okres odpoczynku” oznacza odpoczynek trwający krócej niż 45 godziny, który można, na warunkach ustalonych w art. 8 ust. 6, skrócić do nie mniej niż 24 kolejnych godzin;

 

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/rozporzadzenie-561-2006-w-sprawie-harmonizacji-niektorych-przepisow-67599725

 

Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

A jeśli chcesz jeszcze lepiej przygotować swoją firmę na niespodziewaną wizytę inspektorów, pobierz nasz darmowy e-book: „Jakie przepisy musisz znać, aby uniknąć problemów podczas kontroli PIP”.

Zadbaj o bezpieczeństwo kierowców, zgodność z przepisami i spokojny sen właściciela firmy transportowej.

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej