Tachograf cyfrowy to nie tylko narzędzie kontroli czasu pracy kierowców, ale także zaawansowane źródło danych dla służb i pracodawców. Jednym z mniej znanych, ale niezwykle istotnych elementów jest plik specjalny pobierany z tachografu, szczególnie w urządzeniach marki Continental DTCO. Czy wiesz, jakie informacje się w nim znajdują, kto może go pobrać i w jakim celu się go wykorzystuje? Sprawdź swoją wiedzę w naszym krótkim quizie i przekonaj się, jak dobrze znasz możliwości nowoczesnych tachografów!

Pytanie na dziś jest następujące:

Plik specjalny S pobrany z tachografu cyfrowego Continental DTCO zawiera:

  1. dane o lokalizacji pojazdu co 3 godziny,
  2. dane o lokalizacji pojazdu co 24 godziny,
  3. dane o wpisach manualnych,
  4. dane o prędkości pojazdu z minimalnym odstępem co 1 sekundę,
  5. 4 rekordy prędkości na 1 sekundę,
  6. dane o prędkości pojazdu z ostatnich 168 godzin czasu prowadzenia.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Plik specjalny S pobrany z tachografu cyfrowego Continental DTCO zawiera:

5. 4 rekordy prędkości na 1 sekundę,

6. dane o prędkości pojazdu z ostatnich 168 godzin czasu prowadzenia.

 

Wyjaśnienie:

Spośród sześciu dostępnych odpowiedzi prawidłowe są dwie: 5 i 6. Struktura i zawartość pliku specjalnego (S):

 

  1. Zdarzenia i błędy (Events & Faults):
  • Jazda bez karty kierowcy.
  • Błąd czujnika ruchu.
  • Przerwanie zasilania tachografu.
  • Nieprawidłowe logowania.
  • Próby manipulacji i ingerencji.
  1. Dziennik manipulacji i anomalii (Security Events):
  • Próby ingerencji w dane lub połączenia tachografu.
  • Otwarcie jednostki głównej.
  • Wykrycie podłączenia emulatora
  • Nieprawidłowe sygnały prędkości
  1. Dane kalibracji (Calibration Records):

Informacje o każdej kalibracji wykonanej w warsztacie:

  • data,
  • ID warsztatu,
  • podpis cyfrowy,
  • rozmiar opon,
  • obwód koła (W),
  • współczynnik charakterystyczny (K),
  • numer VIN.
  1. Dane instalacyjne (Vehicle Installation Parameters):
  • VIN pojazdu.
  • Rejestracja pojazdu (numer, kraj).
  • Obwód koła i współczynnik kalibracji.
  • Prędkość nominalna i sygnały wejściowe (w czasie ostatnich 168 godzin podzielonych na 4 rekordy prędkości co każdą 1 sekundę).
  1. Dane kryptograficzne i certyfikaty:
  • Klucze publiczne i certyfikaty tachografu.
  • Dane wykorzystywane do sprawdzania autentyczności urządzenia i zapisów.
  1. Wersja oprogramowania
  • Wersja firmware tachografu.
  • Historia aktualizacji.
  • Informacje o zgodności z przepisami (np. 1B, 1C, G2).

 

Jeśli chcesz mieć odpoczynki kierowców pod pełną kontrolą i uniknąć błędów w rozliczeniach, pobierz nasz darmowy e-book „Odpoczynki kierowcy pod kontrolą

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!

 

Zadbaj o bezpieczeństwo kierowców, zgodność z przepisami i spokojny sen właściciela firmy transportowej.

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej