Przerwa 45-minutowa kierowcy to kluczowy element przepisów Rozporządzenia 561/2006, którego nieznajomość może słono kosztować zarówno kierowców, jak i firmy transportowe. Czy wiesz, po jakim czasie prowadzenia należy ją wykonać i jak prawidłowo ją zaplanować? Rozwiąż nasz krótki quiz i upewnij się, że znasz aktualne wymagania!
Pytanie na dziś jest następujące:
Zgodnie z Rozporządzeniem 561/2006, po jakim maksymalnym okresie prowadzenia kierowca powinien zrobić 45-minutową przerwę?
- 3,5 godziny,
- 4,5 godziny,
- 6 godzin,
- 9 godzin,
- 10 godzin.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Zgodnie z Rozporządzeniem 561/2006, po jakim maksymalnym okresie prowadzenia kierowca powinien zrobić 45-minutową przerwę?
2. 4,5 godziny,
Wyjaśnienie:
Jedyną poprawną odpowiedzią jest odpowiedź 2. Kierowca jest zobligowany zrobić przerwę trwającą minimum 45 minut po maksymalnym okresie prowadzenia wynoszącym 4,5 godziny. Stanowi o tym rozporządzenie 561 w artykule 7:
Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku.
Warto także pamiętać, że w dalszej tego samego artykułu zostały określone możliwości dzielenia 45-minutowej przerwy:
Przerwę tę może zastąpić przerwa długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa długości co najmniej 30 minut, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.
I dalej informacje na temat możliwości jeszcze innego dzielenia przerwy 45-minutowej, gdy kierowca prowadzi autobus/autokar:
W przypadku kierowcy wykonującego okazjonalne przewozy osób przerwę, o której mowa w akapicie pierwszym, można również zastąpić dwiema przerwami, z których każda musi mieć długość co najmniej 15 minut, rozłożonymi w okresie prowadzenia pojazdu, o którym mowa w akapicie pierwszym, w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.
Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:
Warto pamiętać, że niewykonanie prawidłowo wymaganej przerwy przez kierowcę w odpowiednim czasie swojego prowadzenia pojazdu może być bardzo kosztowne zarówno dla samego kierowcy jak i przedsiębiorstwa transportowego. Według taryfikatora (załączników ustawy o transporcie drogowym) kary prezentują się następująco:
Kary dla przedsiębiorstwa transportowego:
5.11. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy:
1) o czas do mniej niż 30 minut – 100 zł.
2) o czas od 30 minut do mniej niż 1 godzina i 30 minut – 250 zł — poważne naruszenie
3) za każde rozpoczęte 30 minut od 1 godziny i 30 minut – 350 zł – bardzo poważne naruszenie
4) w międzynarodowym okazjonalnym przewozie osób, w godzinach od 22:00
do 6:00, gdy pojazd obsługuje jeden kierowca:
- a) o czas do mniej niż 1 godzina i 30 minut – 250 zł — poważne naruszenie
- b) o czas od 1 godziny i 30 minut – 350 zł — bardzo poważne naruszenie
Kary dla kierowcy:
5.2. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy:
1) o czas powyżej 15 minut do 30 minut – 50 zł.
2) za każde następne rozpoczęte 30 minut – 100 zł.
Link do pełnej treści ustawy o transporcie drogowym:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011251371/U/D20011371Lj.pdf
Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
A jeśli chcesz jeszcze lepiej przygotować swoją firmę na niespodziewaną wizytę inspektorów, pobierz nasz darmowy e-book: „Jakie przepisy musisz znać, aby uniknąć problemów podczas kontroli PIP”.
Zadbaj o bezpieczeństwo kierowców, zgodność z przepisami i spokojny sen właściciela firmy transportowej.
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej