Przerwa 45-minutowa kierowcy to kluczowy element przepisów Rozporządzenia 561/2006, którego nieznajomość może słono kosztować zarówno kierowców, jak i firmy transportowe. Czy wiesz, po jakim czasie prowadzenia należy ją wykonać i jak prawidłowo ją zaplanować? Rozwiąż nasz krótki quiz i upewnij się, że znasz aktualne wymagania!

Pytanie na dziś jest następujące:

Zgodnie z Rozporządzeniem 561/2006, po jakim maksymalnym okresie prowadzenia kierowca powinien zrobić 45-minutową przerwę?

  1. 3,5 godziny,
  2. 4,5 godziny,
  3. 6 godzin,
  4. 9 godzin,
  5. 10 godzin.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Zgodnie z Rozporządzeniem 561/2006, po jakim maksymalnym okresie prowadzenia kierowca powinien zrobić 45-minutową przerwę?

 

2. 4,5 godziny,

 

Wyjaśnienie:

Jedyną poprawną odpowiedzią jest odpowiedź 2. Kierowca jest zobligowany zrobić przerwę trwającą minimum 45 minut po maksymalnym okresie prowadzenia wynoszącym 4,5 godziny. Stanowi o tym rozporządzenie 561 w artykule 7:

Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku.

 

Warto także pamiętać, że w dalszej tego samego artykułu zostały określone możliwości dzielenia 45-minutowej przerwy:

Przerwę tę może zastąpić przerwa długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa długości co najmniej 30 minut, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.

 

I dalej informacje na temat możliwości jeszcze innego dzielenia przerwy 45-minutowej, gdy kierowca prowadzi autobus/autokar:

W przypadku kierowcy wykonującego okazjonalne przewozy osób przerwę, o której mowa w akapicie pierwszym, można również zastąpić dwiema przerwami, z których każda musi mieć długość co najmniej 15 minut, rozłożonymi w okresie prowadzenia pojazdu, o którym mowa w akapicie pierwszym, w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.

 

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/rozporzadzenie-561-2006-w-sprawie-harmonizacji-niektorych-przepisow-67599725

 

Warto pamiętać, że niewykonanie prawidłowo wymaganej przerwy przez kierowcę w odpowiednim czasie swojego prowadzenia pojazdu może być bardzo kosztowne zarówno dla samego kierowcy jak i przedsiębiorstwa transportowego. Według taryfikatora (załączników ustawy o transporcie drogowym) kary prezentują się następująco:

Kary dla przedsiębiorstwa transportowego:

5.11. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy:

1) o czas do mniej niż 30 minut – 100 zł.

2) o czas od 30 minut do mniej niż 1 godzina i 30 minut – 250 zł — poważne naruszenie

3) za każde rozpoczęte 30 minut od 1 godziny i 30 minut – 350 zł –  bardzo poważne naruszenie

4) w międzynarodowym okazjonalnym przewozie osób, w godzinach od 22:00

do 6:00, gdy pojazd obsługuje jeden kierowca:

  1. a) o czas do mniej niż 1 godzina i 30 minut – 250 zł — poważne naruszenie
  2. b) o czas od 1 godziny i 30 minut – 350 zł — bardzo poważne naruszenie

 

Kary dla kierowcy:

5.2. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy:

1) o czas powyżej 15 minut do 30 minut – 50 zł.

2) za każde następne rozpoczęte 30 minut – 100 zł.

 

Link do pełnej treści ustawy o transporcie drogowym:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011251371/U/D20011371Lj.pdf

 

Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

A jeśli chcesz jeszcze lepiej przygotować swoją firmę na niespodziewaną wizytę inspektorów, pobierz nasz darmowy e-book: „Jakie przepisy musisz znać, aby uniknąć problemów podczas kontroli PIP”.

Zadbaj o bezpieczeństwo kierowców, zgodność z przepisami i spokojny sen właściciela firmy transportowej.

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej