Skrócony odpoczynek tygodniowy kierowcy jest dozwolony przepisami, ale tylko pod warunkiem prawidłowej rekompensaty. Wielu przewoźników i kierowców popełnia tu błędy, co może skutkować naruszeniem rozporządzenia 561/2006. Sprawdź swoją wiedzę w krótkim quizie i upewnij się, że prawidłowo rozliczasz czas pracy kierowców.
Pytanie na dziś jest następujące:
Tygodniowy okres odpoczynku trwał 37 godzin, a więc kierowca wykorzystał skrócony odpoczynek tygodniowy trwający co najmniej 24 godziny. Ile godzin trzeba zrekompensować, aby odpoczynek był zgodny z przepisami?
- 21 godzin,
- 8 godzin,
- 0 godzin — rekompensacie podlegają skrócone odpoczynki dzienne, a nie skrócone odpoczynki tygodniowe.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Prawidłowa odpowiedź to numer 2. Podstawą prawną jest rozporządzenie 561/2006, które w artykule 8 mów, że:
6b. Każde skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku należy zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.
Oznacza to, że brakujący czas do prawidłowego regularnego tygodniowego okresu odpoczynku należy kierowcy oddać jednorazowo. W naszym przypadku:
45 godzin – 37 godzin = 8 godzin.
Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:
Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
A jeśli chcesz jeszcze lepiej przygotować swoją firmę na niespodziewaną wizytę inspektorów, pobierz nasz darmowy e-book: „Jakie przepisy musisz znać, aby uniknąć problemów podczas kontroli PIP”.
Zadbaj o bezpieczeństwo kierowców, zgodność z przepisami i spokojny sen właściciela firmy transportowej.
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej