Taryfikator kar w transporcie z dokładnym opisem sankcji dla kierowcy, przedsiębiorstwa i zarządzającego nie zmienia się zbyt często. Zmiany pojawiają się zazwyczaj w związku z wdrażaniem kolejnych etapów przepisów unijnych, takich jak pakiet mobilności. Niewykluczone, że w przyszłości taryfikator ponownie zostanie zaktualizowany, dlatego warto być na to przygotowanym i wiedzieć, w jaki sposób są oraz będą naliczane kary w przypadku ewentualnych naruszeń.

Z tej okazji przygotowaliśmy specjalne pytanie, które ma za zadanie sprawdzić Twoją wiedzę w kontekście potencjalnej zmiany przepisów. Sprawdź się i zmierz z kolejnym pytaniem w ramach Wielkiego quizu wiedzy!

Pytanie na dziś jest następujące:

W styczniu 2022 roku zmienił się taryfikator kar za naruszenia norm czasu pracy kierowcy. Podczas kontroli w firmie wykonywanej w marcu 2022 roku inspektor transportu drogowego wykrył naruszenia norm czasu pracy zatrudnionych kierowców, które miały miejsce w grudniu 2021 roku i w styczniu 2022. Kary, z jakiego taryfikatora powinny być przypisane do wykrytych naruszeń?

  1. W związku z tym, że kontrola odbyła się po wprowadzeniu nowego taryfikatora, to wszystkie naruszenia norm powinny być karane według nowego taryfikatora kar, niezależnie od tego czy naruszenie nastąpiło w grudniu 2021 roku, czy w styczniu 2022 roku.
  2. Do naruszeń z grudnia 2021 roku powinny być przypisane kary ze starego taryfikatora, a do naruszeń z 2022 roku powinny być przypisane kary z nowego taryfikatora.
  3. Do naruszeń z grudnia 2021 roku powinny być przypisane kary ze starego taryfikatora, pod warunkiem że będą one korzystniejsze niż w nowym taryfikatorze.
  4. Do naruszeń ze stycznia 2022 roku powinny być przypisane  kary z nowego taryfikatora, pod warunkiem że będą one korzystniejsze niż w starym taryfikatorze.
  5. Do naruszeń ze stycznia 2022 roku powinny być przypisane kary z nowego taryfikatora.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

W styczniu 2022 roku zmienił się taryfikator kar za naruszenia norm czasu pracy kierowcy. Podczas kontroli w firmie wykonywanej w marcu 2022 roku inspektor transportu drogowego wykrył naruszenia norm czasu pracy zatrudnionych kierowców, które miały miejsce w grudniu 2021 roku i w styczniu 2022. Kary, z jakiego taryfikatora powinny być przypisane do wykrytych naruszeń?

 

3. Do naruszeń z grudnia 2021 roku powinny być przypisane kary ze starego taryfikatora, pod warunkiem że będą one korzystniejsze niż w nowym taryfikatorze.

5. Do naruszeń ze stycznia 2022 roku powinny być przypisane kary z nowego taryfikatora.

 

Pojawienie się taryfikatora w 2022 roku jest jednoznaczne z wyznaczaniem odpowiednich kar, które to powstały od 1 stycznia 2022 roku. Ciekawostką tutaj jest fakt, że informacja o zmianach m.in. w samej ustawie o transporcie drogowym pojawiły się dzienniku ustaw znacznie później, bo 26 stycznia 2022 roku. Nie oznacza to, że w razie wykrycia kar wcześniej, czyli przed wejściem w życie obowiązującego taryfikatora dla 2022 roku, wszelkie kary przed tą datą będą analizowane ze starym taryfikatorem. W związku z czym, jeżeli podejście Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w tym temacie się nie zmieni, to zakładając, czysto hipotetycznie pojawienie się nowego taryfikatora 3 czerwca 2025 roku nie musi oznaczać, że dopiero po tej dacie zacznie obowiązywać taryfikator na 2025 rok. Dlatego pamiętaj, że organizując pracę swoich kierowców i regularnie kontrolując ich poczynania, masz realny wpływ na niepowstawanie naruszeń i spore oszczędności w portfelu firmy oraz portfelu Twojego kierowcy. Zgodnie ze starym powiedzeniem: lepiej zapobiegać, niż leczyć! Zatem kontroluj zawczasu sam, zanim inne organy będą kontrolować Ciebie lub Twoich kierowców.

 

Link do pełnej treści ustawy o transporcie drogowym:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011251371/U/D20011371Lj.pdf

Dodatkowe informacje na temat nowego taryfikatora kar w transporcie można znaleźć w naszym artykule specjalnie poświęconemu tej tematyce. Link do niej poniżej:

https://tachospeed.pl/blog/nowy-taryfikator-kar-w-transporcie-2025/

 

Jeśli nie znałeś odpowiedzi na to pytanie, warto rozważyć skorzystanie z naszego audytu. Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój. Umów się na konsultację już dziś!

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej