Miesięczne minimalne wynagrodzenie w 2022 roku wynosi 3010 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa to 19,70 zł brutto. Które z poniższych zapisów w umowie o pracę pełnoetatowego kierowcy zawodowego zostało skonstruowane zgodnie z obowiązującymi przepisami:



Jakie z poniższych zapisów w umowie o pracę pełnoetatowego kierowcy zawodowego zostało skonstruowane zgodnie z obowiązującymi przepisami:

  1. Wynagrodzenie zasadnicze wynosi 3000 zł netto, plus dodatek w wysokości 0,25 zł netto za każdy przejechany kilometr w miesiącu.
  2. Płaca zasadnicza wynosi 2500 zł brutto, plus dodatek w wysokości 25 zł brutto za każdą tonę przewiezionego towaru.
  3. Wynagrodzenie zasadnicze wynosi 2000 zł netto, a dodatkowo ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych wynosi 500 zł netto.
  4. Płaca zasadnicza wynosi 1500 zł netto, plus dodatek za niepalenie wynoszący 250 zł netto, dodatek stażowy wynoszący 300 zł netto oraz dodatek za pracę na terenie Unii Europejskiej wynoszący 750 zł netto.
  5. Wynagrodzenie godzinowe w wysokości 12 zł/godz. netto plus dodatek dyżurowy wypłacany w formie ryczałtu w wysokości 500 zł netto.
  6. Płaca zasadnicza 1700 zł netto, w tym dodatek stażowy w wysokości 300 zł netto.
  7. Wynagrodzenie godzinowe 13,50 zł/godz. netto, ponad to ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych w wysokości 450 zł netto.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Miesięczne minimalne wynagrodzenie w 2022 roku wynosi 3010 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa to 19,70 zł brutto. Które z poniższych zapisów w umowie o pracę pełnoetatowego kierowcy zawodowego zostało skonstruowane zgodnie z obowiązującymi przepisami:

 

  1. Wynagrodzenie zasadnicze wynosi 3000 zł netto, plus dodatek w wysokości 0,25 zł netto za każdy przejechany kilometr w miesiącu.
  2. Płaca zasadnicza wynosi 2500 zł brutto, plus dodatek w wysokości 25 zł brutto za każdą tonę przewiezionego towaru.
  3. Wynagrodzenie zasadnicze wynosi 2000 zł netto, a dodatkowo ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych wynosi 500 zł netto.
  4. Płaca zasadnicza wynosi 1500 zł netto, plus dodatek za niepalenie wynoszący 250 zł netto, dodatek stażowy wynoszący 300 zł netto oraz dodatek za pracę na terenie Unii Europejskiej wynoszący 750 zł netto.
  5. Wynagrodzenie godzinowe w wysokości 11 zł/godz. netto plus dodatek dyżurowy wypłacany w formie ryczałtu w wysokości 500 zł netto.
  6. Płaca zasadnicza 1700 zł netto, w tym dodatek stażowy w wysokości 300 zł netto.
  7. Wynagrodzenie godzinowe 13,50 zł/godz. netto, ponad to ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych w wysokości 450 zł netto.

 

Wyjaśnienie:

 

Jedyną poprawną odpowiedzią jest odpowiedź D. Dlaczego pozostałe odpowiedzi są błędne? Omówimy każdą z nich indywidualnie poniżej.

 

Odpowiedź A:

 

Składową wynagrodzenia jest tutaj dodatek w wysokości 0,25 zł netto za każdy przejechany kilometr w miesiącu, co nie może mieć miejsca. Zgodnie z artykułem 10 ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (punktem 1):

 

Przedsiębiorstwo transportowe nie może wypłacać kierowcom zatrudnionym lub pozostającym w jego dyspozycji żadnych składników wynagrodzenia, nawet w formie premii czy dodatku do wynagrodzenia, uzależnionych od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy, jeżeli ich stosowanie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub zachęcać do naruszeń niniejszego rozporządzenia.

 

Odpowiedź B:

 

W tej odpowiedzi pada kolejne niezgodne z przepisami sformułowanie: dodatek w wysokości 25 zł brutto za każdą tonę przewiezionego towaru. I podobnie do odpowiedzi A, również zgodnie z rozporządzeniem 561 taki wariant jest niedopuszczalny

 

Przedsiębiorstwo transportowe nie może wypłacać kierowcom zatrudnionym lub pozostającym w jego dyspozycji żadnych składników wynagrodzenia, nawet w formie premii czy dodatku do wynagrodzenia, uzależnionych od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy, jeżeli ich stosowanie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub zachęcać do naruszeń niniejszego rozporządzenia.

 

Odpowiedź C:

 

Budulcową minimalnego wynagrodzenia jest tutaj ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych wynosi 500 zł netto. Zgodnie z Ustawą z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, artykułem 6, punktem 5, podpunktem 3:

 

Przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika nie uwzględnia się:

3) wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych;

 

Odpowiedź D:

 

Płaca zasadnicza jest wyższa od minimalnego wynagrodzenia przyjętego w przykładzie dla 2022 roku w związku z czym pomimo pojawienia się tutaj składników wynagrodzenia, które są niezgodne z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu (dodatek stażowy) nie ma tutaj nic niezgodnego z prawem, gdyż wspomniany dodatek stanowi dodatkowe wynagrodzenie kierowcy tzn., że nie jest budulcowym minimalnego wynagrodzenia. Pozostałe składniki są dozwolone przy stosowaniu w sytuacji, gdy płaca zasadnicza jest większa lub równa aktualnego minimalnemu wynagrodzeniu za pracę.

 

Odpowiedź E:

Stawka godzinowa jest mniejsza od minimalnej stawki godzinowej jaka mogła zostać zapisana na umowie o pracę, stąd ten zapis jest niezgodny z literą prawa.

 

Odpowiedź F:

 

Tutaj podobnie jak w odpowiedzi C pada niezgodne z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu sformułowanie dotyczące dodatku stażowego w wysokości 300 zł netto jako element budulcowy minimalnego wynagrodzenia. Zgodnie z Ustawą z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, artykułem 6, punktem 5, podpunktem 5:

 

Przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika nie uwzględnia się:

5) dodatku za staż pracy

 

Odpowiedź G:

 

W tym przypadku analogicznie do odpowiedzi C po raz kolejny mamy do czynienia z zapisem niezgodnym z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu w odniesieniu do budulcowego minimalne wynagrodzenia ryczałtu za pracę w godzinach nadliczbowych.

 

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:

 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561

 

Link do pełnej treści ustawy o minimalnym wynagrodzeniu:

 

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20022001679/U/D20021679Lj.pdf

 

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!


Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej