Dopuszczalny czas pracy kierowców jest codziennym zmartwieniem wielu firm transportowych oraz samych kierowców. Prawidłowe organizowanie czasu pracy jest fundamentalnym obowiązkiem każdego pracodawcy, gdyż kary za popełnione naruszenia niosą poważne konsekwencje dla każdej ze stron. W związku z tym przygotowaliśmy dla Ciebie pytanie sprawdzające Twoją wiedzę w tym temacie.
Pytanie na dziś brzmi następująco:
Ile wynosi maksymalny czas od pierwszej aktywności po prawidłowym dziennym odpoczynku do rozpoczęcia kolejnego regularnego dziennego odpoczynku?
- 15 godzin,
- 13 godzin,
- 12 godzin.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Ile wynosi maksymalny czas od pierwszej aktywności po prawidłowym dziennym odpoczynku do rozpoczęcia kolejnego regularnego dziennego odpoczynku?
- 15 godzin,
- 13 godzin,
- 12 godzin.
Wyjaśnienie:
Poprawną odpowiedzią jest odpowiedź B, ponieważ zgodnie z treścią artykułu 8 (punktu 2) ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85:
W każdym 24 godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku.
W związku z powyższym, jeżeli kierowca ma wykonać regularny dzienny odpoczynek, a więc taki którego definicja jest zawarta w artykule 4 tego samego rozporządzenia, która to brzmi, że:
„regularny dzienny okres odpoczynku” oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 11 godzin
To odejmując z 24 dostępnych godzin pracy czas 11 godzin na poczet regularnego dziennego odpoczynku, pozostanie kierowcy do dyspozycji 13 godzin.
Warto pamiętać o tym, że za skrócenie dziennego okresu odpoczynku grożą niemałe kary. Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym są to:
- dla kierowcy:
5.3. Skrócenie dziennego okresu odpoczynku:
1) o czas do 1 godziny – 50 zł
2) za każdą następną rozpoczętą godzinę – 100 zł
- dla firmy:
5.5. Skrócenie wymaganego regularnego okresu odpoczynku dziennego:
1) o czas do 1 godziny – 100 zł
2) o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin i 30 minut – zł 200 (1.16 PN – poważne naruszenie)
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin i 30 minut – 350 zł (1.17 BPN – bardzo poważne naruszenie)
Link do pełnej treści ustawy o transporcie drogowym:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011251371/U/D20011371Lj.pdf
Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej