Odpowiednie planowanie i późniejsze poprawne realizowanie odpoczynków tygodniowych kierowcy jest gwarantem do uniknięcie sporych kar finansowych nakładanych zarówno na kierowcę, jak i na firmę transportową. Pojawienie się pakietu mobilności w sierpniu 2020 roku rzuciło nowe światło na tematykę odpoczynków tygodniowych wprowadzając nowe przepisy w tym temacie. Niewątpliwie wpłynęło to na organizację pracy kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Czy pomimo upływu ponad 3 lat od wprowadzonych zmian w przepisach transportowych wiesz wszystko na temat obowiązków kierowcy w zakresie odpoczynków tygodniowych? W ramach wielkiego testu z wiedzy transportowej przygotowaliśmy na tę okoliczność pytanie sprawdzające Twoją wiedze w tym temacie.

Dzisiejsze pytanie brzmi następująco:

Kierowca zobowiązany jest do:

  1. wykorzystania co najmniej 1 regularnego odpoczynku tygodniowego w ciągu 4 tygodni,
  2. wykonania w transporcie międzynarodowym przynajmniej 2 regularnych odpoczynków tygodniowych w ciągu 4 tygodni, w przypadku gdy w pozostałych dwóch kolejnych tygodniach wykorzystuje przynajmniej 2 skrócone odpoczynki tygodniowe, które zostały odebrane poza granicami kraju siedziby pracodawcy lub zamieszkania kierowcy,
  3. wykonania co najmniej 1 regularnego odpoczynku tygodniowego w ciągu 2 tygodni tylko w transporcie krajowym,
  4. wykonania co najmniej 2 regularnych odpoczynków tygodniowych w ciągu 4 tygodni.

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Kierowca zobowiązany jest do:

  1. wykorzystania co najmniej 1 regularnego odpoczynku tygodniowego w ciągu 4 tygodni,
  2. wykonania w transporcie międzynarodowym przynajmniej 2 regularnych odpoczynków tygodniowych w ciągu 4 tygodni, w przypadku gdy w pozostałych dwóch kolejnych tygodniach wykorzystuje przynajmniej 2 skrócone odpoczynki tygodniowe, które zostały odebrane poza granicami kraju siedziby pracodawcy lub zamieszkania kierowcy,
  3. wykonania co najmniej 1 regularnego odpoczynku tygodniowego w ciągu 2 tygodni tylko w transporcie krajowym,
  4. wykonania co najmniej 2 regularnych odpoczynków tygodniowych w ciągu 4 tygodni.

Wyjaśnienie:

Spośród czterech dostępnych odpowiedzi tylko 1 jest poprawna. To za sprawą ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, gdzie od 20 sierpnia obowiązuje pewien zapis znajdujący się w artykule 8:

W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego kierowca wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy może, poza państwem członkowskim siedziby, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, pod warunkiem że w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa będą regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku.

Zgodnie z powyższą treścią od 20 sierpnia 2020 roku kierowca ma możliwość do wykonania dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych poza granicami Polski (pod rząd). Ważne, aby pamiętać, że następny odpoczynek (po dwóch skróconych) musi być regularnym odpoczynkiem tygodniowym z uwzględnieniem należnych kierowcy rekompensat zgodnie z dalszą treścią artykułu 8 rozporządzenia 561:

W przypadku gdy wykorzystano dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku zgodnie z ust. 6 akapit trzeci, następny okres tygodniowego odpoczynku musi być poprzedzony okresem odpoczynku wykorzystywanym jako rekompensata za te dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku.

Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej