Dobranie odpowiedniego systemu czasu pracy dla zatrudnionego kierowcy jest niezwykle istotne przy późniejszym naliczaniu jego wynagrodzenia za pracę. Często nieświadomie dobieramy dany system czasu pracy nie licząc się z późniejszymi konsekwencjami np. w postaci dużej liczby wygenerowanych przez kierowcy nadgodzin za które przychodzi płacić niemałe pieniądze. Z tej okazji zachęcamy Cię do sprawdzenia swojej wiedzy. Czy na pewno wiesz w jakim systemie czasu pracy możesz zatrudniać kierowców? Sprawdź swoją wiedzę w ramach wielkiego testu z wiedzy transportowej i zmierz się z poniższym pytaniem.
Dzisiejsze pytanie brzmi następująco:
Kierowcę możemy zatrudnić w następujących systemach czasu pracy:
- skrócony tydzień pracy,
- podstawowy,
- mieszany,
- przerywany,
- weekendowy,
- indywidualny rozkład czasu pracy,
- zadaniowy,
- równoważny
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Kierowcę możemy zatrudnić w następujących systemach czasu pracy:
- skrócony tydzień pracy,
- podstawowy,
- mieszany,
- przerywany,
- weekendowy,
- indywidualny rozkład czasu pracy,
- zadaniowy,
- równoważny
Wyjaśnienie:
Większość z dostępnych odpowiedzi okazało się być poprawna (6 z 8). Najpierw wyjaśnimy dlaczego 2 z dostępnych odpowiedzi są niepoprawne. Zgodnie z treścią artykułu 143 kodeksu pracy na temat skróconego tygodnia pracy:
Na pisemny wniosek pracownika może być do niego stosowany system skróconego tygodnia pracy. W tym systemie jest dopuszczalne wykonywanie pracy przez pracownika przez mniej niż 5 dni w ciągu tygodnia, przy równoczesnym przedłużeniu dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.
Zgodnie z powyższym pracodawca nie może odgórnie założyć zatrudnienie kierowcy w systemie skróconego tygodnia pracy. Możliwe to jest jedynie na wniosek pracownika, stąd nieprawidłowość tej odpowiedzi. Analogiczna sytuacja dotyczy weekendowego systemu pracy. W artykule 144 kodeksu pracy czytamy:
Na pisemny wniosek pracownika może być do niego stosowany system czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta. W tym systemie jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.
Informację na temat wprowadzenia indywidualnego rozkładu czasu pracy znajdziemy w ustawie o czasie pracy kierowców. W artykule 8 przeczytamy:
- Indywidualny rozkład czasu pracy pracownika ustalany przez pracodawcę może przewidywać różne godziny rozpoczynania i kończenia pracy; w takim przypadku ponowne wykonywanie pracy przez pracownika w tej samej dobie nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.
- Indywidualny rozkład czasu pracy, o którym mowa w ust. 2, wprowadza się w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, a jeżeli pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji, po porozumieniu z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy
Zgodnie z powyższym także w przypadku tego systemu pracodawca nie może go wprowadzić odgórnie tj. wyłącznie na własne postanowienie. gdyż wymaga tego konsultacja z zakładową organizacją związkową lub z przedstawicielami pracowników.
Podstawy prawne dotyczące prawidłowości w stosowaniu pozostałych odpowiedzi także znajdują swoje ulokowanie w kodeksie pracy. W tych systemach nie ma obowiązku ich stosowania jedynie na wniosek pracownika, gdyż sam pracodawca już na samym początku nawiązywania z kierowcą stosunku pracy może narzucić każdy z 6 powyższych systemów czasu pracy. Informacje na temat systemów czasu w jakich kierowca może być zatrudniony znajdują się również w ustawie o czasie pracy kierowców.
Link do pełnej treści ustawy o czasie pracy kierowców:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej