Dobranie odpowiedniego systemu czasu pracy dla zatrudnionego kierowcy jest niezwykle istotne przy późniejszym naliczaniu jego wynagrodzenia za pracę. Często nieświadomie dobieramy dany system czasu pracy nie licząc się z późniejszymi konsekwencjami np. w postaci dużej liczby wygenerowanych przez kierowcy nadgodzin za które przychodzi płacić niemałe pieniądze. Z tej okazji zachęcamy Cię do sprawdzenia swojej wiedzy. Czy na pewno wiesz w jakim systemie czasu pracy możesz zatrudniać kierowców? Sprawdź swoją wiedzę w ramach wielkiego testu z wiedzy transportowej i zmierz się z poniższym pytaniem.

Dzisiejsze pytanie brzmi następująco:

Kierowcę możemy zatrudnić w następujących systemach czasu pracy:

  1. skrócony tydzień pracy,
  2. podstawowy,
  3. mieszany,
  4. przerywany,
  5. weekendowy,
  6. indywidualny rozkład czasu pracy,
  7. zadaniowy,
  8. równoważny

POKAŻ ODPOWIEDŹ

Odpowiedź:

Kierowcę możemy zatrudnić w następujących systemach czasu pracy:

  1. skrócony tydzień pracy,
  2. podstawowy,
  3. mieszany,
  4. przerywany,
  5. weekendowy,
  6. indywidualny rozkład czasu pracy,
  7. zadaniowy,
  8. równoważny

Wyjaśnienie:

Większość z dostępnych odpowiedzi okazało się być poprawna (6 z 8). Najpierw wyjaśnimy dlaczego 2 z dostępnych odpowiedzi są niepoprawne. Zgodnie z treścią artykułu 143 kodeksu pracy na temat skróconego tygodnia pracy:

Na pisemny wniosek pracownika może być do niego stosowany system skróconego tygodnia pracy. W tym systemie jest dopuszczalne wykonywanie pracy przez pracownika przez mniej niż 5 dni w ciągu tygodnia, przy równoczesnym przedłużeniu dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.

Zgodnie z powyższym pracodawca nie może odgórnie założyć zatrudnienie kierowcy w systemie skróconego tygodnia pracy. Możliwe to jest jedynie na wniosek pracownika, stąd nieprawidłowość tej odpowiedzi. Analogiczna sytuacja dotyczy weekendowego systemu pracy. W artykule 144 kodeksu pracy czytamy:

Na pisemny wniosek pracownika może być do niego stosowany system czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta. W tym systemie jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.

Informację na temat wprowadzenia indywidualnego rozkładu czasu pracy znajdziemy w ustawie o czasie pracy kierowców. W artykule 8 przeczytamy:

  1. Indywidualny rozkład czasu pracy pracownika ustalany przez pracodawcę może przewidywać różne godziny rozpoczynania i kończenia pracy; w takim przypadku ponowne wykonywanie pracy przez pracownika w tej samej dobie nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.
  2. Indywidualny rozkład czasu pracy, o którym mowa w ust. 2, wprowadza się w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, a jeżeli pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji, po porozumieniu z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy

Zgodnie z powyższym także w przypadku tego systemu pracodawca nie może go wprowadzić odgórnie tj. wyłącznie na własne postanowienie. gdyż wymaga tego konsultacja z zakładową organizacją związkową lub z przedstawicielami pracowników. 

Podstawy prawne dotyczące prawidłowości w stosowaniu pozostałych odpowiedzi także znajdują swoje ulokowanie w kodeksie pracy. W tych systemach nie ma obowiązku ich stosowania jedynie na wniosek pracownika, gdyż sam pracodawca już na samym początku nawiązywania z kierowcą stosunku pracy może narzucić każdy z 6 powyższych systemów czasu pracy. Informacje na temat systemów czasu w jakich kierowca może być zatrudniony znajdują się również w ustawie o czasie pracy kierowców.

Link do pełnej treści ustawy o czasie pracy kierowców:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf

Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!

 

Autor:

Sebastian Słaby

Ekspert branży transportowej