Jaka jest tygodniowa norma czasu prowadzenia?
- co 12 miesięcy
- co 24 miesiące
- co 36 miesięcy
- co 48 miesięcy
- co 60 miesięcy
Znasz prawidłową odpowiedź? Sprawdź ją poniżej i dowiedz się więcej na temat kalibracji.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Kalibrację tachografu należy wykonywać przynajmniej:
- co 12 miesięcy
- co 24 miesiące
- co 36 miesięcy
- co 48 miesięcy
- co 60 miesięcy
Poprawną odpowiedzią jest tylko i wyłącznie odpowiedź B.
Wyjaśnienie:
Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1360/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. dostosowujące po raz siódmy do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz według ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowychkalibrację tachografu należy wykonywać do 24 miesiące. Są jednak sytuacje, w których należy wykonać ją szybciej. W jakich sytuacjach należy wykonać szybciej kalibrację? Jeżeli zmianie uległ rozmiar opon lub, gdy zauważyliśmy, że z tachografem dzieje się coś dziwnego. A także wtedy, gdy pojazd zmienia właściciela, bądź został wykupiony z leasingu. Wcześniejszą kalibrację należy wykonać także wtedy, gdy pojazd uczestniczył w wypadku i został poddany naprawie.
Przeglądy okresowe urządzeń zainstalowanych w pojazdach przeprowadza się po każdej naprawie urządzenia lub po jakiejkolwiek zmianie współczynnika charakterystycznego pojazdu lub obwodu tocznego opon, lub gdy czas UTC urządzenia różni się od czasu UTC o więcej niż 20 minut, lub przy zmianie numeru VRN i przynajmniej raz w okresie dwóch lat (24 miesięcy) od ostatniej kontroli.
Według rozporządzenia 1360/2002 definicja kalibracji to:
„kalibracja” oznacza – aktualizację lub potwierdzenie parametrów pojazdu przechowywanych w pamięci danych. Parametry pojazdu obejmują identyfikację pojazdu (numery VIN, VRN i kod rejestrującego Państwa Członkowskiego) i charakterystyki pojazdu, (w, k, l, wielkość opon, ustawienie ogranicznika prędkości, (gdy dotyczy), bieżący czas UTC, bieżąca wartość licznika kilometrów)
Należy pamiętać, że kalibracja jest obowiązkowa, a jej koszt zależności rodzaju tachografu wynosi kilkaset złotych. Natomiast według załącznika 3 ustawy o transporcie drogowym, a więc taryfikatora dla przedsiębiorstwa, brak kalibracji wiąże się z karą aż 1000 zł. Naruszenie to jest klasyfikowane jako bardzo poważne.
Treść naruszenia z taryfikatora dla przedsiębiorstwa:
6.1.5. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, który nie został sprawdzony lub poddany przeglądowi przez warsztat posiadający zezwolenie – 1000 zł – BPN.
Link do pełnej treści rozporządzenia 1360/2002:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32002R1360
Link do pełnej treści rozporządzenia 2016/799:
https://tachospeed.pl/wp-content/uploads/2024/06/ROZPORZADZENIE_WYKONAWCZE_KOMISJI_UE_2016-799-.pdf
Link do pełnej treści ustawy o transporcie drogowym:
https://tachospeed.pl/pliki/ustawy-i-dyrektywy/Ustawa-zalacznik-1.pdf
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej