Jaka jest tygodniowa norma czasu prowadzenia?
- Jeżeli w pierwszym tygodniu czas prowadzenia wyniósł 40 godzin, w drugim tygodniu 50 godzin, to w trzecim dozwolone jest maksymalnie 56 godzin
- Jeżeli w pierwszym tygodniu czas prowadzenia wyniósł 56 godzin, w drugim tygodniu 36 godzin, to w trzecim dozwolone jest 60 godzin
- Jeżeli w pierwszym tygodniu czas jazdy wyniósł 39 godzin, w drugim tygodniu 50 godzin, to w trzecim tygodniu dozwolone jest 40 godzin
Która odpowiedź jest według Ciebie prawidłowa? A może poprawnych odpowiedzi jest więcej niż jedna?
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
W przypadku tygodniowej normy maksymalnego czasu prowadzenia:
- jeżeli w pierwszym tygodniu czas prowadzenia wyniósł 40 godzin, w drugim tygodniu 50 godzin, to w trzecim dozwolone jest maksymalnie 56 godzin
- jeżeli w pierwszym tygodniu czas prowadzenia wyniósł 56 godzin, w drugim tygodniu 36 godzin, to w trzecim dozwolone jest 60 godzin
- jeżeli w pierwszym tygodniu czas jazdy wyniósł 39 godzin, w drugim tygodniu 50 godzin, to w trzecim tygodniu dozwolone jest 40 godzin
Poprawną odpowiedzią jest tylko i wyłącznie odpowiedź C.
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 i treścią punktu 2 oraz 3 artykułu 6:
- Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 56 godzin i nie może skutkować przekroczeniem maksymalnego tygodniowego czasu pracy ustalonego w dyrektywie 2002/15/WE.
- Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin.
Oznacza to, że odpowiedź A nie może być uznana za poprawną, gdyż suma czasu jazdy w drugim i trzecim tygodniu wynosi 50+56=106 godzin, a więc o 16 godzin za dużo. Chociaż tygodniowy i dwutygodniowy czas jazdy w tym przykładzie jest dobry, to należy pamiętać o maksymalnym dwutygodniowym czasie prowadzenia wynoszącym 90 godzin.
Odpowiedź B również nie jest poprawna, ponieważ suma czasu jazdy w pierwszym i drugim tygodniu wynosi 56+36=92 godziny, a więc o 2 godziny za dużo. Tutaj także tygodniowe normy prowadzenia nie zostały przekroczone zgodnie z punktem 2, artykułem 6 rozporządzenia 561, lecz dwutygodniowy czas jazdy już został nieznacznie przekroczony. Co więcej czas jazdy w drugim i trzecim tygodniu wyniósł 36+90=96 godzin, a więc także więcej niż jest to możliwe.
Odpowiedź C zawiera zgodny dopuszczalny tygodniowy czas jazdy. W żadnym tygodniu jazda nie przekroczyła wartości 56 godzin i co ważniejsze, suma czasu jazdy w dwóch kolejnych tygodniach nie wyniosła więcej niż 90 godzin.
Suma czasu jazdy w pierwszym i drugim tygodniu: 39+50=89 godzin (wszystko w dopuszczalnej normie).
Suma czasu jazdy w drugim i trzecim tygodniu: 50+40=90 godzin (także w normie).
Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0561
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej