Kierowca rozpoczyna pracę o 3:00 w poniedziałek i kończy o godzinie 14:00 tego dnia. W tym czasie prowadził pojazd przez 9 godzin, a w sumie pracował przez 10 godzin. O której godzinie najwcześniej może zacząć znowu pracować, aby nie popełnił żadnego wykroczenia?
- 3:00 we wtorek
- 23:00 w poniedziałek
- 0:00 we wtorek
- 1:00 we wtorek
- 22:00 w poniedziałek
Która odpowiedź jest według Ciebie poprawna? Sprawdź poprawną odpowiedź wraz z wyjaśnieniem poniżej.
POKAŻ ODPOWIEDŹ
Odpowiedź:
Kierowca rozpoczyna pracę o 3:00 w poniedziałek i kończy o godzinie 14:00 tego dnia. W tym czasie prowadził pojazd przez 9 godzin, a w sumie pracował przez 10 godzin. O której godzinie najwcześniej może zacząć znowu pracować, aby nie popełnił żadnego wykroczenia?
- 3:00 we wtorek
- 23:00 w poniedziałek
- 0:00 we wtorek
- 1:00 we wtorek
- 22:00 w poniedziałek
Odpowiedzią poprawną jest: 2. 23:00 w poniedziałek
Wyjaśnienie:
Kluczowym fragmentem w powyższym pytaniu było słowo: “najwcześniej”. W związku z czym należy zacząć najpierw od dokładnego przeanalizowania pracy kierowcy w poniedziałek. Wiemy, że rozpoczął pracę o godzinie 3:00 w tym dniu. Swoją pracę zakończył o godzinie 14:00 tego samego dnia. Należy zatem uwzględnić odpowiedni odpoczynek dzienny jaki kierowca jest zobligowany wykonać przed kolejnym rozpoczęciem pracy. Informacje o możliwych odpoczynkach dziennych dla kierowcy znajdziemy w ROZPORZĄDZENIU (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85. To właśnie w tym dokumencie, a dokładnie w artykule 8 znajdziemy informacje o dopuszczalnych odpoczynkach dziennych. Wyróżniamy trzy:
- regularny dzienny odpoczynek
- regularny dzienny dzielony odpoczynek
- skrócony dzienny odpoczynek
Dokładne definicje na temat odpoczynków dziennych znajdujemy w artykule 4 powyższego rozporządzenia. Mianowicie w punkcie g artykułu 4 możemy wyczytać:
„dzienny okres odpoczynku” oznacza dzienny okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem i obejmuje „regularny dzienny okres odpoczynku” lub „skrócony dzienny okres odpoczynku”:
— „regularny dzienny okres odpoczynku” oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 11 godzin. Alternatywnie, regularny dzienny okres odpoczynku można wykorzystać
w dwóch częściach, z których pierwsza musi nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny a druga co najmniej 9 godzin,
— „skrócony dzienny okres odpoczynku” oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin;
W przypadku odpoczynku regularnego (także dzielonego) nie mamy żadnych ilościowych ograniczeń co do jego stosowania. Sytuacja ma się nieco inaczej w przypadku dziennego odpoczynku skróconego. Ten bowiem zgodnie z treścią punktu 4, artykułu 8, rozporządzenia 561 możemy wykonywać tylko trzy razy i to w określonych warunkach:
Kierowca może mieć najwyżej trzy skrócone dzienne okresy odpoczynku pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.
Jeżeli założymy, że nasz kierowca zakończył pracę o godzinie 14:00 w poniedziałek i mógł wykonać odpoczynek dzienny skrócony, to po kolejnych 9 godzinach nieprzerwanego odpoczynku od zakończenia swojej pracy może ponownie ją rozpocząć, co daje godzinę 23:00 jeszcze w poniedziałek, dlatego odpowiedź B jest odpowiedzią prawidłową. To właśnie o godzinie 23:00 w poniedziałek kierowca może najwcześniej rozpocząć swoją pracę.
Z pięciu możliwych odpowiedzi tylko ta ostatnia jest odpowiedzią, które poza swoją nieprawidłowością oznaczałaby dodatkowe konsekwencje finansowe. Rozpoczynając pracę o godzinie 22:00 w poniedziałek kierowca dopuściłby się skrócenia odpoczynku dziennego o 1 godzinę (mając do dyspozycji odpoczynek dzienny skrócony), co przełożyłoby się na karę 50 zł dla kierowcy zgodnie z taryfikatorem zawartym w ustawie o transporcie drogowym (załącznik 1) i 150 zł kary dla przedsiębiorstwa (załącznik 3 ustawy). Warto pamiętać, że gdyby kierowca z naszego przykładu nie mógłby już wykonać odpoczynku dziennego skróconego, wtedy kary mocno by wzrosły, gdyż z brakującej 1 godziny do wymaganego odpoczynku zrobiłyby się aż 4 godziny.
Link do pełnej treści ustawy o transporcie drogowym:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011251371/U/D20011371Lj.pdf
Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf
Śledź regularnie nasz blog, aby móc zmierzyć się z kolejnym przygotowanym dla Ciebie testem!
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej